Mérhetően jobb volt az OMV
A kormányszóvivő tavaly év végén jelentette be, hogy az OMV nyerte a kormányzati szervek egységes tankolására kiírt tendert, mivel az osztrák olajipari társaság minden üzemanyag-kategóriában jobb ajánlatot tett a másik pályázónál, a Molnál. Az ellenzék kifogásolta az eljárást, mondván, a jelenlegi jogszabályok szerint a rendőrség, a rendvédelmi szervek, valamint a szolgálatok csak nemzetbiztonsági védelem alatt álló szolgáltatótól vehetnek üzemanyagot, Magyarországon pedig egy ilyen cég van: a Mol. A kormány ezt követően közölte, hogy a Köztársasági Őrezred, a rendőrség, a tűzoltóság és a mentők továbbra is a Molnál tankolnak. A Magyar Rádió híradása szerint ezért az OMV meg akarja támadni a benzintendert. Ugyanakkor a kormányszóvivő erről nem hallott.
A Fidesz azzal ostorozza a kormányoldalt, hogy két szocialista politikusról, Laboda Gáborról és Kránitz Lászlóról is kiderült, hogy a civil életben OMV-kutakat üzemeltetnek. Az érintettek tagadják, hogy befolyásolták volna a döntést. A Fidesz szerint viszont a kormány szándékosan az OMV-nek, ezáltal az osztrák államnak kedvezett.
Molnár Csaba kancelláriaminiszter a Népszabadságnak azt mondta: a közbeszerzési eljárással úgy spóroltak ötszázmillió forintot, hogy eközben a nemzetbiztonsági érdekek nem sérültek. „A kormány minden tekintetben jogszerűen, az adófizetők érdekeit szem előtt tartva és az 1997 óta folytatott gyakorlatnak megfelelően járt el a közbeszerzés során”, tette hozzá. Lapunk úgy tudja, hogy a keretszerződés maximum ötvenmillió liter üzemanyag beszerzésére ad lehetőséget, legfeljebb egy évig. Kitétel, hogy az árnak a kiskereskedelmi árnál alacsonyabbnak kell lennie. A közbeszerzési eljárást az erre hivatott központi beszerző szervezet végezte az előírások betartásával. A legfontosabb bírálati szempont az ár volt, ami hetvenszázalékos súlylyal szerepelt az ajánlatok értékelésében. Az OMV minden termékkategóriában két-három forinttal nagyobb kedvezményt ajánlott a Molnál. Bírálati szempont volt a töltőállomások mennyisége is, ebben a Mol kedvezőbb ajánlatot tett; igaz, mindössze tizenhét darab kúttal ajánlott többet az osztrák cégnél.
A töltőállomások területi elosztása esetében viszont az OMV adott kedvezőbb ajánlatot, az osztrákok ráadásul bevonták az Agip és az Avanti kúthálózatot is, így a földrajzi elhelyezkedés szempontjából az OMV és partnerei tették a jobb ajánlatot. Az OMV végül 9906,8 összpontszámmal végzett, a Mol 9882,4 pontot kapott az értékelés során.