Behavazódott az ország, lelassult a közlekedés

Jelentős mennyiségű hó hullott az ország legnagyobb részén kedd délután és szerda délután között. Megközelíthetetlen település nem volt, de az utakon több baleset is történt, lelassult a közlekedés, késtek a vonatok. Mindeközben Kelet-Magyarországon már az olvadás és a hétvégére ígért újabb csapadék miatt aggódnak.

Szinte folyamatosan havazott kedd délutántól szerda délutánig az ország nagy részén, s volt, ahol húsz centiméternyi hó hullott. Az intenzív havazás – néhol pedig az ónos eső – miatt síkossá váló utakon lelassult a közlekedés, pedig a Magyar Közút Nonprofit Zrt. teljes gépparkját munkára fogta. Légrádi Veronikától, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivőjétől megtudtuk: a társaság hóeltakarításra, síkosságmentesítésre felkészített járművei folyamatosan dolgoztak, összesen 600 járművel próbálták megtisztítani az utakat. Nem mindenhol jártak azonban sikerrel: Zala megyében például kedd este – órákkal a havazás kezdete után is – volt olyan főút, amit szűz hó borított. Az Útinform jelentése szerint szerda délutánra a főutak országszerte már csak nedvesek, latyakosak voltak, egyetlen település sem vált megközelíthetetlenné.

A síkos utakon egymást érték a balesetek. A Vas megyei Gércénél, a 84-es számú főúton egy személyautó megcsúszott egy szemből érkező kamion előtt, s a teherautó sofőrje már nem tudta elkerülni az ütközést. A kocsiban utazó két ember súlyosan megsérült, egyiküket mentőhelikopterrel szállították a szombathelyi kórházba. Ennél is súlyosabb baleset történt az M7-es sztrádán Balatonlelle közelében: egy kisteherautó felborult, a sofőr pedig a helyszínen életét vesztette. Szentes Györgytől, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivőjétől megtudtuk: szerda délutánig több mint száznegyven esetben riasztották a tűzoltókat, elsősorban közúti balesetekhez. A karambolokban ketten életüket vesztették, húszan megsérültek – mondta Szentes György. A havazás miatt jelentős fennakadások voltak a tömegközlekedésben. A MÁV-tól kapott tájékoztatás szerint szerdán több Budapestre tartó elővárosi vonat nem tudott elindulni, a főváros és Szolnok közötti vonalon pedig még kora délután is 30–60 perces késések voltak. A Mávinform ügyeletese kérdésünkre válaszolva közölte: a késéseket főként az okozta, hogy a váltókat újra és újra belepte a hó, emiatt e berendezéseket rendszeresen meg kellett azokat tisztítani, ami viszont időbe telt. Pécelnél felsővezeték-szakadás miatt akadozott a vonatközlekedés, a gödöllői vonalon pedig azért állt le órákra a forgalom, mert egy autóbusz elakadt egy vasúti átjáróban, s a tűzoltóknak kellett elvontatni.

A csúszós utakon sok helyen késésekkel jártak a Volán-társaságok autóbuszai is, műszaki meghibásodás viszont csak egykét esetben fordult elő. Ezt korántsem tartja meglepőnek Blahó János, a 24 Volán-társaságot is tömörítő Volán Egyesülés műszaki-fejlesztési igazgatója. Szerinte a társaságok által üzemeltett, csaknem 5000 – átlagosan tizenegy éves – menetrend szerint közlekedő autóbusza jó állapotban van.

A szakembertől megtudtuk: a közlekedési hatóság a hideg beállta előtt 2957 volános autóbusz téli felkészítését ellenőrizte, s mindössze 26 járműnél találtak súlyos műszaki hiányosságot. Hasonlóan vélekednek a Volán-társaságok megkérdezett vezetői, dolgozói is.

Pócza Mihály, a Kisalföld Volán vezérigazgatója azt mondta: bár néhány járatuk műszaki okokból kiesett, a meghibásodások mértéke meg sem közelíti a BKV-nál előforduló arányokat. Szerinte ennek az az egyik oka, hogy a Győrben közlekedő buszok fiatalabbak a budapesti járatoknál. A Kisalföld Volán helyközi járművei 8–9 évesek, a helyi járatok pedig átlagosan kevéssel haladják meg a tíz esztendőt. A vezérigazgató elmondta: a műszaki felkészítés, a rendszeres, gondos karbantartás sokat számít, s a győri cég erre nagy figyelmet fordít. Hoffmann Antal, a békéscsabai székhelyű Körös Volán dolgozója, az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója (ADU) nevű szakszervezeti tömörülés ügyvivője érdeklődésünkre úgy fogalmazott: a Volán-vállalatok autóbuszparkja jobb állapotban van.

Miközben az utakon és a síneken még a hóval küzdöttek, Kelet-Magyarországon már az olvadás és a hétvégére ígért újabb csapadék miatt aggódtak a vízügyi szakemberek. Iványi Krisztina, a Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság műszaki ügyeletese érdeklődésünkre elmondta: az elmúlt napokhoz képest némileg javult a helyzet, apad a Tisza felső szakasza és a Fekete-Körös is, de szerda délután még mindig 1103 kilométernyi folyószakaszon volt érvényben árvízvédelmi készültség. A szakember szerint néhány napon belül újabb árhullámra kell számítani. Az előrejelzések alapján ugyanis ismét jelentős mennyiségű csapadék hullik majd, ráadásul olvadásnak indul a most lehullot hó. Iványi Krisztina megemlítette: nem csak az újabb árhullám, a belvíz is komoly veszélyt jelenthet. Már jelenleg is 29 ezer hektárnyi területet borít belvíz, ráadásul a talaj telített vízzel. Így az újabb csapadék nyomán jelentősen nőhet a belvízzel elöntött területek nagysága. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium közleménye szerint az ár- és belvízvédelmi munkálatok eddigi költségei meghaladták a 230 millió forintot, de a szükséges forrásokat a kormány folyamatosan biztosítja.

Amíg a közlekedésben gondokat okoz a kemény tél, sokak örömére a hazai sípályákon sportolásra alkalmas a hó. Mátraszentistvánon jelenleg például 50–75 centiméter a hó vastagsága. Az eplényi síközpontban a szerda estig lehullott hó vastagsága 15­20 centiméter. A Bakony legmodernebb sícentrumában jól jött ugyan a téli csapadék, ám ahhoz, hogy a 40–90 centiméteres hóvastagságot tartani tudják, folyamatosan hóágyúzni is kell. A 2­es és a 4-es pályát egyelőre még nem tudták megnyitni a síelők előtt, sőt az üzemeltetők úgy számolnak, hogy a várható kétnapos felmelegedés miatt a 2­es pályát csak a jövő héten vehetik majd birtokba a látogatók. Addig elsősorban az egy kilométer hosszú 1­es pályára koncentrálnak, amit hóágyúzással az enyhébb napokon is teljes hosszában síelhetővé tudnak majd tenni. Mint megtudtuk, Bánkúton húsz centiméter a hó vastagsága, itt nyolc sípálya várja a vendégeket.

Összetört gépkocsik Nógrádban, Szécsény és Endrefalva között
Összetört gépkocsik Nógrádban, Szécsény és Endrefalva között
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.