A munka törvénykönyve lassítja a munkát?
„Kicsit rosszabb volt tegnap a helyzet, mint hétfőn a fővárosi tömegközlekedésben.” Így értékelte a tegnapi helyzetet Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője. Kedd reggel hat óráig ugyanis több mint 250 busz csak késve vagy egyáltalán nem indult el a garázsból. A buszvezetők ugyanis nem ültek a volán mögé, arra hivatkozva, hogy hibát észleltek a járművükön, s annak kijavításáig nem mennek a forgalomba, nem vállalják a felelősséget.
Nemes Gábor, a BKV-nál az év végén lejárt kollektív szerződés megújításáról folyó tárgyalás miatt még decemberben megalakult sztrájkbizottság szóvivője lapunknak azt mondta: miután január 1-jétől a munka törvénykönyvének hatálya alatt dolgoznak, ez megnövelte a felelősségüket. A kollektív szerződésben meghatározták, hogy bizonyos munkafolyamatok egymásra épülnek, s a sofőröknek a munkakezdés előtt húsz perc elég volt arra, hogy átvizsgálják járműveiket. A munka törvénykönyvében a feladatok viszont csak általánosságként szerepelnek, ami azt jelenti, hogy egyes kollégáknak sokkal nagyobb lett a felelősségük. Így bármilyen kis hibát észlelnek, azt jelzik a diszpécsernek, s eltart egy ideig, amíg kijavítják.
Mindazonáltal a BKV vezetése megelégelte a helyzetet, tegnap estétől úgynevezett szuperkontroll-csoportokat állított munkába, amelyek átvizsgálják a hibásnak jelentett buszokat. Székelyné Pásztor Erzsébet kommunikációs igazgató közlése szerint a közlekedési, műszaki, jogi és humán szakemberekből álló, összesen 200 fős kontrollcsoportok a nap 24 órájában vizsgálják azokat a buszokat, amelyeknél meghibásodást jelentettek. Ha indokolatlannak találják, hogy a járművezető nem állt ki a garázsból, azonnal elbocsátják. A kontrollt a jövő keddre jelzett sztrájk megkezdéséig folytatják. A cég menedzsmentje „nem legális sztrájknak” tartja a történteket. Közleményük szerint ugyanis „érdekes egybeesése a történéseknek, hogy a nagyszámú meghibásodás éppen a munka törvénykönyve szerinti működés első hétköznapjától következett be, miután a szakszervezetek egy része a kollektív szerződés megegyezésének hiányában sztrájkra szólította fel a munkaválla lókat”.
A cég egyébként átmenetinek nevezte a problémát, vagyis ha megszületik az új kollektív szerződés, rendben elindulnak a buszok is. Nemes Gábor úgy véli, a kontrollcsoportokat nyomásgyakorlásra használja a menedzsment. Azt reméli, hogy az ellenőrök a buszok mellett a dolgozók munkakörülményeit is megvizsgálják. Lapunknak elmondta, hogy tegnap nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás vétsége miatt feljelentést tettek a rendőrségen.
Tegnap már a Fidesz is „beszállt” a konfliktusba: arra szólította fel Demszky Gábor főpolgármestert és Horváth Csaba kormánybiztost, hogy „fejezzék be a tehetetlen totyogást”, és tegyenek végre hatékony lépést a megoldás irányába. A reagálás sem késett, amely így szól: „Budapest vezetése várja a Fideszfrakció javaslatát arra, hogy a szakszervezetek által követelt többletkiadások fedezetét járatcsökkentéssel vagy további tarifaemeléssel biztosítsák-e”.
Ma folytatódnak a tárgyalások a szakszervezetek és a BKV menedzsmentje között.