Rendhagyó munkabeszüntetés

Durvul a helyzet a BKV-nál: a tegnapi egyeztetésen sem sikerült megállapodniuk a vállalat és a szakszervezetek képviselőinek a kollektív szerződésről. S bár hivatalosan nem kezdődött el a január 12-ére bejelentett sztrájk, reggel a buszvezetők egy része egész egyszerűen nem ült volán mögé arra hivatkozva, hogy a buszok meghibásodtak. A menedzsment azonnali vizsgálatot rendelt el a szokatlanul sok meghibásodás miatt.

Január 12­ére hirdetett sztrájkot a Budapesti Közlekedési Vállalat két tucat, főleg buszvezetőket képviselő szakszervezete, mert nincs kollektív szerződés a cégnél, a munka törvénykönyve szerinti foglalkoztatás pedig hátrányosan érinti a dolgozókat. Ők úgy vélik, hogy emiatt valójában a szokásos járatmenetrend betartása is ellehetetlenült. Tegnap reggel azonban – még mielőtt megkezdődött volna az újabb tárgyalás a cég és a szakszervezetek képviselői között – lényegében afféle próbasztrájknak is tekinthető akcióba kezdtek a buszvezetők. Az első híradások ugyan még arról szóltak, hogy főleg a hideg miatt nem indult el több száz busz a fővárosban, mint ahogy az az elmúlt hónapokban egyébként a budapesti közlekedők számára már megszokottá vált, később azonban egyértelművé vált, hogy ezúttal bizonyosan nem az időjárás a valódi ok: a buszvezetők kisebb meghibásodásokra hivatkozva egész egyszerűen nem ültek a volán mögé. Emiatt több garázsból a buszok fele se állt ki a menetrendnek megfelelően, megnehezítve ezzel a munkába indulók közlekedését. Volt olyan garázs, ahonnan a megszokott 8­10 napi hiba helyett 170 meghibásodást jeleztek.

Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője el is ismerte, hogy több száz busz azért nem ment ki a garázsból, mert megszűnt a dolgozók lojalitása a cég iránt. A szóvivő az MTI-nek úgy fogalmazott: az emberek megelégelték azt is, hogy a rossz munkakörülmények mellett most már a juttatásaikat is csökkenteni akarják. Mivel a munka törvénykönyve szerint dolgoznak január 1­jétől, szigorúan ragaszkodtak a törvény minden egyes pontjához. Vagyis: demonstrálták, hogy valójában miként működne a BKV a törvény szerint. Szigorú előírások vonatkoznak ugyanis arra, hogy egy autóbusz hogyan és milyen feltételekkel vehet részt a forgalomban. Ha a 65 pontos lista alapján valamilyen problémát találtak, átvizsgálásra küldték a buszokat. Arról, hogy addig, amíg a dolgozók számára előnyöket biztosító kollektív szerződés érvényben volt, ügyeltek­e a kisebb meghibásodásokra, azt mondta: eddig a buszok átvételére húsz perc járt a szerződés szerint. Ha a sofőr felfedezett egy kisebb hibát, akkor azt általában gyorsan kijavíttatta. Most viszont már nincs átvételi idő, a buszt addig vizsgáltathatja, ameddig akarja.

Az Index tudósítása szerint egyébként tegnap főleg a kelenföldi, a dél­pesti és a cinkotai garázsban utasították vissza a járműveket a buszvezetők – szakszervezeti kezdeményezésre –, az óbudaiból, ahol vélhetően gyengébb az érdekvédelmi szervezet –, menetrend szerint indultak a buszok.

Tegnap egyébként ismét nem sikerült megállapodni sem az új kollektív szerződésről, sem a jövő kedden nulla órától bejelentett sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról sem. Információk szerint a BKV és a szakszervezetek is előálltak egy­egy javaslattal, ennek ellenére nem közeledtek az álláspontok. Az érdekvédők elfogadták volna a havi hatezer forintos hideg étkezési utalvány helyett a nyolcezer forintos meleg utalványt, de csak akkor, ha megkapják a szokásos év végi 45 ezer forintos úgynevezett „pulykapénzt”, elutasították viszont az önkéntes nyugdíj­, illetve egészségpénztári hozzájárulás 3­3,5­ről 1 százalékra csökkentését. Ezt a menedzsment anyagi lehetőségei miatt nem tudta vállalni.

A tárgyalások szerdán folytatódnak.

A délpesti Méta utcai garázs – a reggeli órákban nem jutottak ki a buszok
A délpesti Méta utcai garázs – a reggeli órákban nem jutottak ki a buszok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.