Rendhagyó munkabeszüntetés
Január 12ére hirdetett sztrájkot a Budapesti Közlekedési Vállalat két tucat, főleg buszvezetőket képviselő szakszervezete, mert nincs kollektív szerződés a cégnél, a munka törvénykönyve szerinti foglalkoztatás pedig hátrányosan érinti a dolgozókat. Ők úgy vélik, hogy emiatt valójában a szokásos járatmenetrend betartása is ellehetetlenült. Tegnap reggel azonban – még mielőtt megkezdődött volna az újabb tárgyalás a cég és a szakszervezetek képviselői között – lényegében afféle próbasztrájknak is tekinthető akcióba kezdtek a buszvezetők. Az első híradások ugyan még arról szóltak, hogy főleg a hideg miatt nem indult el több száz busz a fővárosban, mint ahogy az az elmúlt hónapokban egyébként a budapesti közlekedők számára már megszokottá vált, később azonban egyértelművé vált, hogy ezúttal bizonyosan nem az időjárás a valódi ok: a buszvezetők kisebb meghibásodásokra hivatkozva egész egyszerűen nem ültek a volán mögé. Emiatt több garázsból a buszok fele se állt ki a menetrendnek megfelelően, megnehezítve ezzel a munkába indulók közlekedését. Volt olyan garázs, ahonnan a megszokott 810 napi hiba helyett 170 meghibásodást jeleztek.
Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője el is ismerte, hogy több száz busz azért nem ment ki a garázsból, mert megszűnt a dolgozók lojalitása a cég iránt. A szóvivő az MTI-nek úgy fogalmazott: az emberek megelégelték azt is, hogy a rossz munkakörülmények mellett most már a juttatásaikat is csökkenteni akarják. Mivel a munka törvénykönyve szerint dolgoznak január 1jétől, szigorúan ragaszkodtak a törvény minden egyes pontjához. Vagyis: demonstrálták, hogy valójában miként működne a BKV a törvény szerint. Szigorú előírások vonatkoznak ugyanis arra, hogy egy autóbusz hogyan és milyen feltételekkel vehet részt a forgalomban. Ha a 65 pontos lista alapján valamilyen problémát találtak, átvizsgálásra küldték a buszokat. Arról, hogy addig, amíg a dolgozók számára előnyöket biztosító kollektív szerződés érvényben volt, ügyelteke a kisebb meghibásodásokra, azt mondta: eddig a buszok átvételére húsz perc járt a szerződés szerint. Ha a sofőr felfedezett egy kisebb hibát, akkor azt általában gyorsan kijavíttatta. Most viszont már nincs átvételi idő, a buszt addig vizsgáltathatja, ameddig akarja.
Az Index tudósítása szerint egyébként tegnap főleg a kelenföldi, a délpesti és a cinkotai garázsban utasították vissza a járműveket a buszvezetők – szakszervezeti kezdeményezésre –, az óbudaiból, ahol vélhetően gyengébb az érdekvédelmi szervezet –, menetrend szerint indultak a buszok.
Tegnap egyébként ismét nem sikerült megállapodni sem az új kollektív szerződésről, sem a jövő kedden nulla órától bejelentett sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról sem. Információk szerint a BKV és a szakszervezetek is előálltak egyegy javaslattal, ennek ellenére nem közeledtek az álláspontok. Az érdekvédők elfogadták volna a havi hatezer forintos hideg étkezési utalvány helyett a nyolcezer forintos meleg utalványt, de csak akkor, ha megkapják a szokásos év végi 45 ezer forintos úgynevezett „pulykapénzt”, elutasították viszont az önkéntes nyugdíj, illetve egészségpénztári hozzájárulás 33,5ről 1 százalékra csökkentését. Ezt a menedzsment anyagi lehetőségei miatt nem tudta vállalni.
A tárgyalások szerdán folytatódnak.