Pécs: egy kontraktus kérdőjelei

Pécs vezetői fel akarják mondani a város parkolóinak üzemeltetőjével nyolc éve kötött szerződést. Kérdés: hogy megéri-e felmondani a 22 hónap múlva amúgy is lejáró kontraktust.

A baranyai megyeszékhely belvárosának 3300 önkormányzati tulajdonú autóparkolóját a budapesti Gámán Kft. üzemelteti. A 28 embert foglalkoztató vállalkozás bevételének 65 százalékát fizeti be a város vagyonkezelő cége, a Pécs Holding kasszájába. Az idén 370 millió forintot gyűjtött be a Gámán, s ebből 240 millió a városé. A pécsi parkolási rendszert évek óta sokan támadják. Akik így tesznek, azok szerint Pécsett túl drága a parkolás, és indokolatlanul nagy területen kötelező fizetni a várakozásért. A rendszer kritikusai állítják: az is helytelen, hogy a város nem a saját cégére, hanem egy idegen vállalkozásra bízta a parkolókat. Ugyanakkor sok autós nem utasítja el a fizetős parkolózónát, és nem sokallja az óránkénti 100, 160 és 300 forintos várakozási díjat, mondván: ezek hiányában már ellehetetlenült volna a belváros közlekedése.

Páva Zsolt, Pécs májusban megválasztott fideszes polgármestere azt ígérte kampányában, hogy felülvizsgáltatja a parkolási rendszert. Erre most nyílik alkalma a polgármesternek, miután a pécsi közgyűlés legutóbbi ülésén arra hatalmazta föl, hogy tárgyaljon a Gámánnal. Pávának – mint azt tudósítónknak elmondta – az a célja, hogy a város előnyösebb megállapodást kössön a kft.-vel, s ha ez nem sikerül, akkor Pécs mondja föl a nyolc éve kötött, s 2011. október végén lejáró szerződést. Ám ha a város fölmondja a szerződést, akkor ki kell fizetnie azt a pénzt, amitől a Gámán a kontraktus lejártáig elesik, ráadásul meg kell venni a parkolók működtetéséhez szükséges 170 parkolóórát. Ezek értéke 150-200 millió forint. Ha viszont a város kivárja a szerződés lejártát, a parkolókat azonnal valamelyik saját cégére bízhatja, és Pécs ingyen megkapja a 170 parkolóórát. Ezért a szerződést ismerő jogászok szerint nem várható, hogy a város megkockáztatja a szerződésbontást.

Mindehhez tegyük hozzá: a pécsi parkolózónáról, s a parkolási díjakról nem a Gámán Kft., hanem a pécsi közgyűlés döntött. Így az általunk megkérdezett jogászok szerint az is kérdéses, hogy Páva Zsolt egyáltalán milyen téren harcolhat ki előnyösebb feltételeket a városnak a Gámánnal szemben. Helyi vélemények szerint Óvatosságra intheti a pécsi önkormányzatot a Pécsi Vízmű körül kipattant botrány, aminek az lesz a következménye, hogy több milliárdot kell majd fizetni az erőszakkal eltávolított francia tulajdonosnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.