Uniós pénzből újulnak meg a BKV-buszok

Értesüléseink szerint nem kap új buszokat a BKV, de egy jármű-rekonstrukciós program keretében több mint kétszáz buszt újítanak fel, még 2010-ben – ez is része a főváros és a kormány közötti szerződésnek. A program költségének jelentős részét uniós forrásokból fedezik, a második fázisban a BKV után bevonják a Volánokat is.

Nem kap új buszokat a BKV, legalábbis nem most – ez derül ki abból a kormánykabinet előtt lévő előterjesztésből, amely a fővárosi közlekedési vállalat járműparkjának megújítását egy átfogó rekonstrukciós program részévé tenné. Bajnai Gordon kormányfő, Demszky Gábor főpolgármester és Horváth Csaba kormánybiztos a múlt héten írta alá a BKV fenntartható finanszírozásának feltételeiről szóló szándéknyilatkozatot, de a részletes szerződést csak később véglegesítik. Utóbbiban várhatóan már benne lesz a járműfelújítási program vállalása és finanszírozása is.

Bár a főpolgármester korábban azt nyilatkozta, hogy 2011-től 18 milliárd, az azt követő években pedig 20 milliárd forintot fordítanak a vállalat eszközállományának cseréjére, egyelőre anynyi látszik biztosnak, hogy rövid távon a buszok cseréje helyett inkább azok felújítása és korszerűsítése várható. Ez utóbbit egyébként már Horváth Csaba is körvonalazta egyik korábbi nyilatkozatában, részleteket azonban akkor nem említett.

A Népszabadság úgy tudja, hogy a „járműipari akcióterv” keretében kidolgoztak egy, a közösségi közlekedésben részt vevő buszok felújítását célzó programot. Ennek célja nemcsak a járműpark költséghatékony megújítása, de a magyar járműipar fellendítése, foglalkoztatása is. Ennek első fázisában a BKV magyar gyártású Ikarus buszait korszerűsítik, mert ezek a típusok hibásodtak meg nemrégiben tömegével a fagyok miatt.

A tervezetben 254 busz felújítása szerepel, de úgy tudjuk, valójában 220-230 járműre lesz elég forrás. A kocsik új, környezetbarát motort kapnak, teljes vázcsere lesz, és mindegyikbe építenek légkondicionálót. Egy busz korszerűsítése 30-35 millióba kerül, ami lényegesen olcsóbb egy új jármű üzembe állításánál: két új busz árán hármat lehet teljesen felújítani. A költségeket, illetve azok hatvan százalékát a tervezet szerint uniós forrásokból állnák, így az nem terhelné a BKV költségvetését.

Úgy tudjuk, hogy az előterjesztés kidolgozásában a kormány mellett részt vett a környezetvédelmi szaktárca, a főváros és a BKV. Kormányzati forrásaink szerint a program második felében a rekonstrukciót kiterjesztenék a Volán-társaságokra is, erre azonban várhatóan csak 2011 környékén kerülhetne sor.

Továbbra sincs megállapodás

A BKV vezetése ugyan az ünnepek előtt azt közölte, hogy idén már nincs mód megállapodásra a vállalat új kollektív szerződéséről, a cég képviselői tegnap mégis tárgyalóasztalhoz ültek a szakszervezetek vezetőivel. Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke a megbeszélés után azt mondta: nincs egyezség az év végén lejáró, a dolgozóknak a munka törvénykönyvében előírtnál több juttatást biztosító kollektív szerződésről.

Bár a VTDSZSZ kompromisszumos ajánlatot tett, azt azonban még a többi szakszervezet is elutasította. A javaslat szerint kivennék a szerződés szövegéből azokat a pontokat, amelyekben nincs egyetértés, és azokról a bértárgyalásokkal együtt egyeztetnének tovább. A munkáltató a felajánlás elfogadását az osztott munkaidős foglalkoztatás lehetőségéhez kötötte, de ezt a szakszervezetek utasították el. A tárgyalások ma délelőtt folytatódnak, azonban egyre nagyobb az esélye az év eleji sztrájknak. A munkabeszüntetésről Nemes Gábor, a sztrájkbizottság vezetője helyezte korábban kilátásba.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.