Hétszáz méter életveszély
Kellemetlen meglepetés éri a kerékpáros turistákat, amikor Révfülöp irányából Balatonrendes keleti határához érkeznek: elfogy alóluk a bicikliút. Sehol egy tábla, ami jelezné, hogy merre mehetnének tovább. Így a legtöbben kibicikliznek a 71-es főútra, és fürkésző szemmel kutatják, hol folytatódhat a kijelölt kerékpárút. Nagyjából 700 méterrel odébb, a település nyugati határánál találnak rá az aszfaltcsík folytatására.
Az összesen 216 kilométer hosszú balatoni kerékpárút-hálózatnak nagyjából felét az elmúlt másfél évtizedben újonnan építették, a másik felét a települések kisforgalmú utcáin jelölték ki.
- Kivéve Balatonrendest, ahol sem építés, sem kijelölés nem történt - mondja Takács Ferenc, a tóparti falu polgármestere. - Ez azt jelenti, hogy itt az autósoknak és a kerékpárosoknak is a főutat kell használniuk.
Néhány hónapja eldőlt, hogy a jövőben sem lesz kerékpárút a faluban, mivel az önkormányzat a nyáron úgy módosította a helyi rendezési tervét, hogy abból kivette a bicikliút nyomvonalát. A látszólag abszurd döntést csak az előzmények ismeretében lehet megérteni.
- Az első nyomvonaltervezet még 1995-ben készült, be is emeltük a rendezési tervünkbe - mondja Soltész Attila körjegyző. - Az önkormányzat elképzelése szerint a bicikliút a vasút és a Balaton közti részen vezetett volna, részben a MÁV kezelésében lévő állami, részben magántulajdonban lévő ingatlanokon keresztül. Mivel ezek külterületi ingatlanok voltak, a költségeket az államnak kellett volna viselnie.
Az építkezések kivitelezője az akkori közúti igazgatóság - a Magyar Közút Kht. jogelődje - volt. Soltész Attila szerint az önkormányzatot meglepte, hogy a közútkezelő a falu rendezési tervében szereplőhöz képest egy teljesen más nyomvonalra adott be engedélyezési tervet: a bicikliút belterületen, a vasút és a 71-es főút közötti részen haladt volna.
- 2001 augusztusában határozatot hozott a település arról, hogy nem járul hozzá ehhez a tervhez, és ragaszkodik az eredeti nyomvonalhoz - mondja a körjegyző. - A közúti igazgatóság elképzelése ellen az volt a legfőbb érv, hogy az általuk javasolt nyomvonalon már működő vagy épp tervezett közművek húzódtak.
A közútkezelő így az eredeti nyomvonalra kért engedélyeket. A kivitelezést a földmunkákkal 2002-ben kezdték meg, de nem sokáig jutottak, mert konfliktusba keveredtek a nyomvonalon fekvő magáningatlanok egyikének tulajdonosával.
- Úgy kezdődött meg az építkezés, hogy arról semmilyen értesítést sem kaptam, az ingatlanomnak azt a részét, amelyen a kerékpárút haladt volna, senki meg nem vette, és nem is sajátította ki - mondja Daróczi Attila háztulajdonos. Ráadásul Daróczi telkét kizárólag azon a földúton lehet megközelíteni, amely egybeesett a tervezett kerékpárút nyomvonalával, így fennállt a veszélye annak, hogy a bicikliút elkészülte után nem tudott volna autóval eljutni a saját házához. Nem meglepő, hogy az ingatlantulajdonos vizsgálatot kezdeményezett a rendőrségen, az Állami Számvevőszéknél, a gazdasági tárcánál, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalnál. Egyik vizsgálat sem tárt fel jogsértést, de a kivitelezést leállították. Viszont akkor sem folytatták, amikor a vizsgálatok már lezárultak. Vörös Gyula, a Magyar Közút Kht. veszprémi igazgatója szerint azért nem, mert a nyomvonalat a falu rendezési tervében újra módosítani kellett volna, de ez nem történt meg.
Évek teltek el, a kerékpárút-építés egyszerűen elfelejtődött. Az önkormányzatnak csak tavaly jutott eszébe, hogy utánajárjon, mi is lesz a bicikliúttal. A Magyar Közút Kht. megyei igazgatóságától 2008 áprilisában érkezett levél szerint a kerékpárút-építési program 2007-ben lezárult, azóta a kht.-nak sem megbízatása, sem forrása nincs a munkálatokra. Azt javasolták az önkormányzatnak, vegye kezébe a bicikliút ügyét, és pályázzon a hiányzó rész megépítésére.
- Megpróbáltuk, de nem jártunk sikerrel - mondja Takács Ferenc.
A kialakult helyzetet szentesítette a település azzal, hogy a közelmúltban végleg kivette a rendezési tervből a bicikliút nyomvonalát. - Már csak egy lehetőségünk maradt: kijelölni egy útvonalat a falun keresztül - mondja a polgármester. - Viszont olyan sajátságos a településszerkezet, hogy csak óriási kacskaringókkal, nagyon hosszú kerülővel lehet eljutni Balatonrendes egyik végéből a másikba. Így hiába jelölnénk ki hivatalos bicikliutat, a kerekesek továbbra is a főutat használnák.