Jegyellenőrök vs. utasok: mi ez a hangnem?
Sokan sérelmezik az ellenőrök bántó hangnemét, "otromba, olykor nyomdafestéket nem tűrő stílusát" - állapította meg a Budapesti Közlekedési Vállalatnál vizsgálódó ombudsman. Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa pozitív fejleménynek értékelte ugyanakkor, hogy a jegyellenőrök és biztonsági őrök tevékenységét kifogásoló panaszok kivizsgálása a cégnél már dokumentáltan történik, a válaszlevelek az egy évvel ezelőttiekhez képest tartalmi szempontból sokkal meggyőzőbbek. A panaszok többségére 30 napon belül választ adott a közlekedési társaság.
A biztos felhívta a figyelmet arra, hogy az emberi méltósághoz fűződő jogot sért, ha BKV- jegyellenőr az utas magatartását - jogszerűségétől függetlenül - kifogásolható hangnemben minősíti, vagy az utasokkal szemben megalázó módon viselkedik. Ugyanakkor az utasnak sincs joga az ellenőrrel szemben verbális vagy tettleges agresszióra, és az ilyen támadások számának csökkentése (de az utasok biztonságérzetének növelése érdekében is) az ombudsman támogatja a képrögzítésre alkalmas, zártláncú kamerarendszer telepítését.
Az ombudsman állásfoglalást adott ki tegnap a MÁV-Startnál folytatott vizsgálatáról is. Ennek alapján úgy foglalt állást: a kalauz nem szállíthat le a vonatról felügyelet nélkül utazó gyermeket. Nyomatékosan felhívta a társaság figyelmét arra is, hogy az utasok emberi méltósághoz fűződő jogát sérti, ha a MÁV alkalmazottja "megalázó módon viselkedik, kifogásolható hangnemben minősíti a menetjegy hiányát, az utas magatartását."