Józsefváros milliárdokat bukhatott a Corvin sétánnyal

Egy közeli kirobbanással fenyegető józsefvárosi ingatlanbotrány is állhatott Csécsei Béla néhány hónappal ezelőtti lemondásának hátterében. A VIII. kerület, 16 évi polgármesterkedés után egészségi okok miatt idő előtt távozott vezetője szerint nincs összefüggés távozása és a között, hogy egy „vitatott vizsgálat” szerint már eddig is legalább hárommilliárdos kárt okozott az önkormányzatnak a Corvin sétány program nevű kerületi gigaberuházás, s egy százmilliós adócsalás gyanúja is felsejlik az ügyben.

Szabó Zoltán szocialista képviselő hétfőn azt mondta: megzsarolhatták Csécsei Bélát, a VIII. kerület első emberét, aki 16 év polgármesterkedés után, szeptember 2-án egészségi okokra hivatkozva lemondott. De mivel zsarolták meg Csécseit és főleg kik? Ezekre a kérdésekre Szabó nem adott választ.

Számos jel utal arra, hogy Csécsei távozásának hátterében egy kirobbanással fenyegető józsefvárosi ingatlanbotrány is állhat. Csécsei nem kívánt reagálni a feltételezett megzsarolásáról szóló szocialista bejelentésre, fenntartotta korábbi állítását, hogy egészségi okokból távozott pozíciójából. Az önkormányzat belső ügyeit ismerő forrásaink szerint azonban, ha mégsem így történt, a kerületi gigaberuházás, a Corvin sétány program lehet az a „valami”, ami miatt már eddig is főhetett a kerület vezetőinek feje, s ahol olyan szabálytalanságok sorának a gyanúja vetődött fel az elmúlt hónapokban, amelyek kapcsán még a polgármester felelőssége is felvetődhet. A szóban forgó gyanús ügyekben a képviselő-testület illetékes bizottsága kétéves vizsgálatot rendelt el, de az máig nem zárult le.

A Népszabadság értesülése szerint Hárs Gábor, az MSZP országgyűlési frakciójának tagja, aki egyben a VIII. kerületi testület gazdasági, kerületfejlesztési és közbeszerzési bizottságának is tagja, október 27-én feljelentésnek beillő bejelentést tett a józsefvárosi Rehabilitációs és Városfejlesztési Zrt. (Rév8 Zrt.) gazdálkodásával összefüggésben a Központi Nyomozó Főügyészségen. A képviselő ezt érdeklődésünkre megerősítette, de részleteket addig nem kíván mondani az ügyről, amíg az ügyészség nem dönt arról, hogy elrendeli-e a nyomozást.

A Xantus Judit jegyzőnek írt, de már több önkormányzati képviselőhöz is eljutott leveléből azonban kiderült, hogy a bejelentésében tájékoztatta az ügyészséget a Rév8-nál elrendelt vizsgálatról, amely még mindig nem zárult le. Azt kérte, az ügyészség vizsgálja ki, kit milyen felelősség terhel a vizsgálat lezárásának akadályozásáért. Mi az alapja az eddigi vizsgálatokról készült jelentés azon megállapításának, amely szerint a projekt végrehajtása során milliárdos kár érte az önkormányzatot, s hogy valóban felsejlik-e az ügyben egy százmilliós áfacsalás gyanúja is? Hárs arra is választ vár az ügyészektől, hogy valóban törvénysértőek voltak-e egyes, a projekttel kapcsolatos szerződések.

A Népszabadság érdeklődésére a Központi Nyomozó Főügyészségen azt közölték: egy hét múlva döntenek Hárs Gábor bejelentéséről.

A BRFK időközben nyomozni kezdett a Corvin sétány programmal összefüggésben. Jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés és más bűncselekmények gyanújával indítottak eljárást. Még csak az iratok beszerzésénél tartanak, ezért nem nyilatkoznak. Az ügy ismerői aggódnak, hogy mire a rendőrség beszerzi a nyomozáshoz szükséges dokumentumokat, azok esetleg tartalmilag „átalakulhatnak” vagy nyomuk veszhet.

Úgy tudjuk, az iratok utólagos megmásításának veszélyére Hárs Gábor is felhívta az ügyészek figyelmét. Példaként az adócsalásgyanús áfaügyet említette, amikor is a polgármesteri hivatal pénzügyi osztályának a gazdasági bizottság számára tett előterjesztése első változatában – amelynek példányait nem minden bizottsági tagtól sikerült az előterjesztőknek visszaszerezniük –még az állt, hogy „a konkrét ingatlan-adásvételi szerződések visszamenőleges módosításával megoldható volna az áfavisszafizetési probléma”. A második változatban azonban már ez olvasható: „… vannak jogi, pénzügyi megoldások a helyzet tisztázására”. Hogy mik ezek, arról nem szól az előterjesztés.

A Corvin sétány program, azaz a Közép-Józsefváros rehabilitációjának gondolata 1997-ben fogalmazódott meg, és 2001-re születtek meg a végrehajtáshoz szükséges döntések. A négy jelentős építőipari vállalat által a mintegy 2500-3000 lakás és sok ezer négyzetméter közterület megépítésére 2003-ban megalapított Corvin Ingatlanfejlesztési és Városrehabilitációs Rt. 75 százalékát 2004-ben megvásárolta a Futó Péter érdekeltségébe tartozó Futureál-csoport.

Az önkormányzat rehabilitációs és városfejlesztési érdekeit a Rév8 Zrt. érvényesítette megbízóként. A Rév8 felügyelőbizottsága elnökének „összefoglaló értékelése alapján” a képviselő-testület 2007 márciusában döntött arról, hogy átfogó vizsgálatot kell folytatni a cég működéséről. Április 10-én a testület felkérte a polgármestert, hogy 30 napos határidővel ezt végezze el. Ezután csaknem kétéves huzavona következett, mígnem a gazdasági bizottság 2009. január 20-án kijelölte a vizsgálat elvégzésére kiírt közbeszerzési eljárás nyertesét, a Mikroorg Szervezéstechnikai Kft.-t, hogy 2009. július 10-ig bruttó 9,6 millió forintért folytassa le az előírt vizsgálatokat.

A Mikroorg megállapítása szerint az önkormányzat 2001-től kezdve nyilvános pályázaton, értékbecslés nélkül értékesítette ingatlanait. A vizsgált időszakban (2002–2007) az önkormányzatot ezért több mint hárommilliárd forint kár érte. A 2005-ben elfogadott szakmai koncepció alapján később még a korábbinál is hátrányosabb feltételekkel kötöttek szerződést. Előnyös helyzetbe került viszont a Corvin Rt., később pedig a Futureál Holding Zrt. Az önkormányzati ingatlanokat olyan projektcég vásárolta meg – olvasható a jelentésben –, amely vagyonértékesítési pályázaton nem vett részt.

A jelentés megállapítja, hogy a befektetők közti bruttó elszámolás elvének megsértése és az áfaáthárítás elmaradása miatt megközelítőleg százmillió forint áfát nem kapott meg a költségvetés. Egyebekben „igen alacsony színvonalúnak” ítélte a vizsgálat a Rév8 elszámolási, nyilvántartási és adatszolgáltatási rendszerét, s úgy ítélte meg, hogy hiányzik a közpénzek felhasználásának követésére alkalmas eljárási rend is.

A Rév8 a vizsgálat szinte valamennyi megállapítását vitatta, a vizsgálók eljárását „önkényesnek” és „teljességgel hibásnak” minősítve. Az önkormányzat részéről többen „irányítottnak” minősítették a vizsgálatot, bár arról senki nem kívánt nyilatkozni, hogy kik és miért akarhatták, hogy a Mikroorg ilyen lesújtó véleményt adjon a Rév8-ról.

A jelentést titkosították, s ezt a minősítést csak egy nappal Csécsei lemondása előtt törölték, bár addigra a Rév8 által vitatott lényegi megállapítások többsége kiszivárgott.

A vizsgálat még ma sem fejeződött be. Folynak az egyeztetések, de mivel a Rév8 és a Mikroorg álláspontja nem közeledett, felvetődött, hogy a Mikroorg csak az őt megillető 9,6 millió forint felét kapja meg, s rendeljenek el kontrollvizsgálatot, amire a 2010-es költségvetésben 20 millió forintot különítsenek el.

Így tehát a vizsgálat a költségvetés elfogadásáig szünetel.

A Corvin-projekt
A Rév8 Zrt. tevékenységében szabálytalanságok történhettek, s meglehet, hogy ezekkel összefüggésben távozott a polgármester
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.