Csak 2011-re lesz kész a Margit híd?
Kétséges, hogy lehet-e tartani a Margit híd forgalomba helyezésének 2010 augusztusi időpontját. A rekonstrukcióra tegnap óta vannak meg a hatályos, engedélyezett kiviteli tervek, csakhogy az őszi, illetve a téli idő miatt egyes munkálatoknak nem tudnak nekikezdeni.
A kivitelező a szerződés alapján járt el. A hatályos engedélyes kiviteli terveket a megbízónak kellett beszereznie, és ezek tegnaptól állnak a kivitelező rendelkezésére - mondta Tóth Kata, a hidat felújító Margit Híd 2009 Konzorcium szóvivője. Eddig azokat a munkákat végezték el, amelyekhez nem kellett, vagy volt engedély: így megépítették a déli oldalon az ideiglenes villamosvágányokat. A szokatlan terhelés miatt megerősítették a híd szerkezetét, nekifogtak az északi oldalon a korlát bontásának, elkezdték a közműveket is kiváltani. A híd elhúzódó statikai vizsgálata miatt egyelőre nem ismert a felújítás új ütemterve, és nem tudni, hogy tartható-e a korábban ígért, 2010. augusztusi forgalomba helyezési határidő. Az új ütemtervet a statikai vizsgálat alapján lehet kidolgozni.
A felújítás kiviteli terveit a fővárosnak kellett engedélyeztetnie, a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodáján nem akartak nyilatkozni az ügyben. Temesi Attila, a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztályának alosztályvezetője korábban azt mondta: a tervekben nincsenek tartalékidők beépítve, ezért az elkövetkezendő hónapok munkája során kell a jelenlegi időveszteséget behozni.
Hangsúlyozta: az nem fordulhat elő, hogy 2011 januárjára - amikortól Magyarország az EU soros elnöki tisztét tölti be - nem adják vissza a forgalomnak a hidat. Ennek ellenére a határidőn túli befejezésre utalhat, hogy a II. kerület e hónaptól 2011. március végéig adott területfoglalási engedélyt a Margit híd budai hídfőjénél egy csaknem négyszáz négyzetméteres építési felvonulási területre.
A beruházás kapcsán mindent elrontottak, amit el lehet rontani - fogalmazott tegnap Bagdy Gábor (KDNP), a nagyberuházásokat vizsgáló ideiglenes bizottság elnöke, aki szerint egyelőre az is bizonytalan, hogy Budapest megkapja-e azt a hatmilliárd forintot, amelyet a híd alapprogramjának támogatására kért az EU-tól. Az ellenzéki politikus úgy vélte: amikor a 13 milliárdos költségkeretről döntött a Fővárosi Közgyűlés, a testületet vélhetően megvezették.
Emlékeztetett rá, hogy a tender kiírásával is késtek, a kivitelezési határidőt viszont politikai okokból nem hosszabbították meg, ezért a kivitelezők is sokkal többet kértek, eleve beépítve a kötbért az áraikba, ami akár ötmilliárddal is megdobhatta az így összesen majdnem 30 milliárdosra tervezett rekonstrukció költségét.
A kivitező szóvivője lapunknak annyit mondott: tisztességes versenyben tettek ajánlatot a rekonstrukcióra, annyiért vállalták a felújítást, amennyibe az kerül.