MÁV: Szüneteltetés kevés haszonnal

Összesen 28 vasúti szárnyvonalon akarta szüneteltetni a személyszállítást 2006 végén Kóka János. A közlekedési tárca akkori vezetője úgy számolt: a vasúthálózat megcsonkítása évente 6,5 milliárd forinttal mérsékli majd a MÁV veszteségét. Ahogy azonban politikai nyomásra rákényszerült a halálra ítélt vonalak számának csökkentésére, megtakarítási terveit is vissza kellett fognia - a vonatok 19 vonalon álltak le, ám a veszteségcsökkenés elmaradt.

Szerény várakozásokkal vágott bele három évvel ezelőtt a kormány által kijelölt szárnyvonalak személyszállítási szolgáltatásainak leállításába a MÁV. A vasútnál úgy számoltak: a 19 mellékvonalon évente egy-két milliárd forintot spórolhatnak. Várakozásaik azonban az elmúlt években nem igazolódtak.

A személyszállítási üzemszünet a vasút szakértői szerint egyértelmű megtakarítást hozott, ennek mértéke azonban nem érte el a tervezett mértéket. Pontos kimutatások azonban nem készültek. A szakértők szerint a vonatforgalom leállításán a vasút néhány százmillió forintot spórolhatott. Ezzel együtt sokba kerülne, ha valaki úgy döntene: újraindítja a vonatokat. A sorsukra hagyott vasútvonalak többsége ugyanis ma alkalmatlan a személyszállításra. Használhatóságuk megszűnéséhez elsőként a MÁV járult hozzá: főleg vagyonvédelmi megfontolásokból 2007 elején leszerelte a leállított szárnyvonalak értékes műszaki berendezéseinek egy részét.

A kegyelemdöfést azonban a tolvajok, fémgyűjtők adták meg a halálra ítélt vonalaknak. Sok helyen legalábbis lába kélt a telefonvezetékeknek, kapcsolóelemeknek. De több vonalon már a síneket, sőt a talpfákat is felszedték. A szakértők szerint a károk értéke vonalanként akár néhány százmillió forint lehet. Ami azt jelenti, hogy az üzemszünet feloldására már csak akkor lenne lehetőség, ha valaki kifizetné a vonalak helyreállításának együttesen akár több milliárd forintra rúgó költségét. (K. Sz. A.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.