Százezerbe is kerülhet az 'ingyenes' parkolás
Az eddigi kedvezmények drasztikus megvonása miatt igencsak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk januártól azoknak a budapestieknek, akik két autót is tartanak. Sok ezer családnak kell ugyanis az eddigi ingyenes lehetőség helyett átlagosan akár 50-90 ezer forintot is fizetnie évente azért, hogy második autójával a háza előtt megállhasson. Mindez a nyáron módosított fővárosi parkolási rendelet következménye, amelyhez a kerületek kénytelenek hozzáigazítani saját jogszabályaikat.
A családok helyzetét nehezíti, hogy a kedvezményt legkésőbb január végéig kell igényelni, hiszen februártól elkezdődik a következő parkolási év. Csakhogy az önkormányzatok részletfizetést nem adhatnak, az egyösszegű befizetés pedig sokak számára keresztülvihetetlen. A befizetések viszont nem a parkolótársaságok, hanem a kerületek bevételét gyarapítják.
A fővárosi rendelet előterjesztője, Hagyó Miklós távozó szocialista főpolgármester-helyettes ugyan sikertörténetként kommunikálta az elképzelést, ám ez a passzusa sokak szerint igazságtalan és drasztikus. A rendelet szerint lakásonként legfeljebb két kedvezményes parkolási engedély adható ki, ám közülük csak az egyik lehet ingyenes, a másodikért már fizetni kell, s nem is keveset: "az adott területen fizetendő egyórai várakozási díj kétszázötvenszeresét".
Az egyórás parkolás díja egy BKV-vonaljegy árával megegyező, ám azt még fel kell szorozni egy, az övezetektől függő szorzóval. Ez a két kiemelt, legdrágább zónában - mint például az I. kerületi Dísz tér - kettő, ott tehát évente kereken 150 ezer forintot kell kifizetni a második autó után, feltéve hogy nem drágul tovább a 300 forintos vonaljegy.
A következő négy közül a legdrágább az 1-es zóna, ilyen a Belvárosban és Bel-Budán található, beleértve több józsefvárosi és ferencvárosi utcát és utat is. A szorzó itt 1,25, alapesetben tehát e helyeken is 94 ezer forintba kerül majd a szélvédőre ragasztható matrica. A legolcsóbb, 0,5-ös szorzójú zónában is számos II., III., VI., VII., VIII., IX., XI., XIII. és XXI. kerületi utca van, az alapár 37 500 forint.
Téved, aki a főváros által ajánlott kedvezmények nagyvonalúságára hivatkozik. A jogszabály a kedvezmény mértékénél ugyanis a "legfeljebb" szót alkalmazza. Ez az első, elvben ingyenes engedélyre is igaz: "lakásonként az első kiadott hozzájárulás esetén a kedvezmény mértéke legfeljebb 100 százalék". A kerületek tehát akár úgy is dönthetnek, hogy egyáltalán nem adnak semmilyen kedvezményt sem az első, sem a második autóra. Igaz, egy ilyen súlyú döntést aligha vállalnak fel.
A Népszabadság által megkérdezett kerületek bizonyosan nem - az I., a II. és a XIII. kerület a legnagyobb kedvezményt adja mindenkinek. Újbuda még ennél is tovább megy: a XI. kerület kétéves moratóriumot hirdetett, ugyanis "a jelenlegi gazdasági helyzetben, ráadásul a közlekedési infrastruktúra, a tömegközlekedés fejlesztése, parkolók, mélygarázsok építése nélkül nem szabad ilyen súlyos terhet rakni az emberek vállára" - fogalmazott Molnár Gyula szocialista polgármester. Hozzátette, a főváros alapelve jó, ám megvalósításához még nem adottak a feltételek. A XI. kerületben ezért 2012 januárjáig a második autóra sem kell fizetni egyetlen forintot sem.
A Fidesz vezette II. kerület szóvivője, Balaton Balázs és Angyalföld szocialista alpolgármestere, Borszéki Gyula is egyetért azonban abban, hogy a XI. kerületi moratórium nem állná ki az alkotmányossági próbát, hiszen szembemegy a joghierarchiájában magasabb szintű fővárosi rendeletben megszabott hatálybaléptetési előírásokkal. Borszéki szerint most a tapasztalatgyűjtés időszaka következik: ha kiderül, hogy nagyon sok családot sodor nehéz helyzetbe a szigorítás, indokolt lesz a rendelet módosítása.
Kevésbé megengedő a II. kerület, amelyik mindvégig ellenezte a fővárosi rendeletet, egyetlen pontjával sem ért egyet. A kedvezmények ilyen jellegű drasztikus megvonása ugyanis súlyos büntetés azokkal szemben, akik nagyon sok pénzzel, súlyadóval és díjjal járulnak hozzá ahhoz, hogy ebben a városban laknak.
Bárhogy is, a főpolgármester-helyettes a szigorítást korábban azzal indokolta: a lakóhelyükön eddig ingyen parkoló autósok olyan többletkedvezményeket kaptak, amelyekben mások nem részesültek. Azt azonban elfelejtette hozzátenni, hogy ezek a járműtulajdonosok évente nem keveset fizetnek be súlyadó címén a kerületeknek, szó nincs tehát adományról.
Azzal pedig a kerületek is tisztában vannak, hogy sok családban két-három generáció is együtt él: az emberek az eltérő szokásaik, a gyerekek távolabbi iskolája, a munkahelyi ingázás összehangolása vagy sok más egyéb ok miatt kényszerűségből tartanak két autót. Épp ezért például a Várkerület a részletfizetésen is gondolkodik, ám hogy ezt hogyan nyújtsa, csak a fővárosi rendelet alapos áttanulmányozása után mondható meg. A kerületben lakóknak november 1-jéig kell nyilatkozniuk arról, hány autó van a háztartásukban, s melyikre kérik az ingyenes kedvezményt.