Csak néhány órát gördült a vasutassztrájk

Tegnap reggel 9 órára kifulladt az éjféltől meghirdetett vasutas-sztrájk, bár a szervező VDSZSZ a munkabeszüntetés sikeréről számolt be. A folytatás a mai tárgyalásoktól függ.

Üzemkezdettől bizonytalan időre hirdette meg tegnap hajnaltól gördülősztrájkját a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete. A hajnali óráktól az ország több részén - főleg a Dél-Dunántúlon, valamint Miskolc, Nyíregyháza és Debrecen környékén - kiszámíthatatlan volt, melyik vonat indul el, s ha el is indul, meddig viszi az utasokat. Reggel 9 órakor azonban lefújták az akciót, ugyanis egyre több helyen vették fel a munkát. Gaskó István elnök mégis sikeresnek értékelte az akciót, hiszen országszerte több helyen is megbénult a vasút. Ha ma a MÁV szakszervezetei és a kormány képviselői közti tárgyaláson sem lesz egyezség a MÁV-ot érintő megszorításokról, a VDSZSZ mérlegeli a sztrájk folytatását.

A gördülősztrájkot a VDSZSZ február óta már többször újraindította, majd felfüggesztette. E sajátos sztrájkforma lényege, hogy különböző időpontokban, különböző helyszíneken szüntetik be a munkát. Az, hogy a VDSZSZ immár tizedszer szervezett sikeresen - bár nem eredményesen - gördülősztrájkot, a vasút üzemszervezéséből adódik. Ha egy vasútállomáson nem állítja át a váltót az épp szolgálatban lévő vasutas vagy a forgalmista nem "integet" az áthaladó szerelvénynek, akkor a vonat nem mehet tovább. E szempontból tehát egy forgalmista, egy váltókezelő vagy egy sorompóőr ugyanolyan kulcspozícióban van, mint a mozdonyvezető. A VDSZSZ ezért képes néhány száz tagjával rendre megbénítani a vasutat, s a sztrájkalapját sem üríti ki, mert elég, ha a stratégiai pontokon csak néhányan nem veszik fel a munkát.

Tegnap késő délutánra helyreállt a vasúti menetrend. A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint a sztrájk százmillió forint körüli veszteséget okozott. A veszteség a menetjegybevétel kieséséből, a visszatérített jegyárakból, a teherforgalom kiesése miatti pályavasúti díjak elmaradásából, valamint a vasúti bérletek elfogadása miatt a Volán-társaságokkal való elszámolásból származik. Ugyanakkor nem volt mindenütt gördülékeny a MÁV és a Volán-társaságok együttműködése. Vasutassztrájk idején - a MÁV felkérésére és költségére - a társaságok elfogadják bizonyos járataikon a vonatokra érvényes bérleteket. Feltéve, hogy a MÁV időben, s megfelelő módon ad erre megbízást
az adott Volán-társaságnak. Csakhogy Zalában például egy téves telefon miatt bizonytalanná vált, hogy elfogadják-e a Zala Volán autóbuszain a vonatokra érvényes bérleteket. A MÁV-Start Zrt. illetékese ugyanis csak a Zala Volán egyik forgalmistáját "kérte fel" a bérletek elfogadására, holott a társaság vezetőségét, s írásban kellett volna értesíteni erről. Emiatt az érintett buszvezetőknek is csak késve adhattak utasítást arra, hogy fogadják el a bérleteket. Rózsa Tamás, a Zala Volán Zrt. osztályvezetője érdeklődésünkre elismerte, hogy voltak "kommunikációs zavarok". Hozzátette: ha akadt olyan utas, akinek nem fogadták el a bérletét, s ezért jegyet kellett vennie, akkor azt kezelési költség nélkül visszaváltják.

Kommunikációs malőr történt a MÁV és az Alba Volán közt is. Nagy Zoltán, a társaság személyforgalmi igazgatója elmondta: vasárnap este egy faxon küldött levélben azzal bízta meg őket a MÁV, hogy egyes hétfői buszjárataikon fogadják el a bérleteket. Arról viszont csak hétfő hajnalban értesültek, hogy több útvonalon mentesítő buszjáratokra is szükség lenne: ezt kifelejtették a vasárnapi megrendelésből. Ennek ellenére a vezető szerint az összes mentesítő járatot időben elindították.

Tűzoltók tüntettek

A tűzoltóságokat érintő, jövő évre tervezett költségvetési megszorítások miatt körülbelül 2500 egyenruhás tűzoltó tüntetett hétfőn Budapesten, a Parlament közelében; a demonstráció keretében petíciót adtak át a frakciók képviselőinek. A megmozdulásra az ország minden részéből érkeztek tűzoltók, akik kéttucatnyi járműfecskendővel sorakoztak fel a forgalom elől elzárt Alkotmány utcában. A tüntetés résztvevői azt követelték, hogy a most tervezettnél kevésbé csökkentsék a költségvetésüket, álláspontjuk szerint ugyanis a 2010-es tervezetben megjelölt 1,8 milliárd forintos elvonás veszélybe sodorná a működésüket. Úgy tudjuk, van esély arra, hogy az 1,8 milliárdos elvonás a költségvetés végszavazására, valamelyest csökkenjen. (Munkatársunktól)

Kőbánya felső vasútállomás a reggeli csúcsidőben
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.