Kinek üzlet a pécsi buszok eladása?
A Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) 49,98 százalékos részvénycsomagját két lépcsőben - tavaly ősszel és az idén tavaszszal - vette meg a Mecsekbusz Kft. A kisebbségi tulajdonos mögött egy máltai befektető, illetve egykori Ikarus-szakemberek csoportja áll. A részvényekért a vevő egymilliárd 562 millió forintot fizetett, s megkapta a menedzsment kinevezésének jogát.
A PK Zrt. ötszáz alkalmazottal, 93 Mercedes és 79 Ikarus busszal oldja meg Pécs tömegközlekedését. A négymilliárd forint árbevételt elérő céget a város évi 500-600 millió forinttal támogatja. A Mecsekbusz tervbe vette a járműpark megújítását, saját telephely építését.
A megnyerő tervek ellenére kevés elismerő szót lehet hallani Pécsett a PK új gazdájáról. Júniusban kiderült, hogy a zrt. az év elején 2,2 milliárd forintért eladta valamennyi buszát egy vagyonkezelő cégnek, a Busrent Kft.-nek. E kft.-ben a PK-nak 40 százalékos részesedése van, a többség a - Mecsekbusz tulajdonosi köréhez kapcsolódó - LL Bus Kft. kezében van. A PK január óta visszabérli az eladott járműparkot a Busrenttől. Az éves bérleti díj épp annyi, mint amennyiért eladták a buszokat. Ezt a pécsiek úgy értelmezték, hogy a PK egy év alatt elveszíti a teljes járművagyonát. E gyanút fokozta, hogy a közgyűlés nem tudott az üzletről. Páva Zsolt fideszes polgármester hűtlen kezelés gyanújával feljelentést tett.
A PK Zrt. vezérigazgatója tavaly ősz óta Keczer László. Azt állítja: a PK a csőd szélén volt, amikor Pécs eladta a társaság kisebbségi részvénycsomagját. A céget egymilliárd forintos lízing terhelte, emellett a bankoknak és az adóhatóságnak 2,1 milliárddal, a beszállítóknak 120 millióval tartoztak. A PK részvényeiért kapott pénz kétharmadát a cég tartozásaira költötte a város. Az elöregedett buszok cseréjére viszont nem volt esélye a PK-nak. Az Ikarusok átlagéletkora 18 és fél év, a Mercedeseké hat év. Mivel a PK nem kapott volna hitelt buszvásárlásra, létre kellett hozni egy tartozásmentes céget - ez lett a Busrent -, amely megveszi az új járműveket, és bérbe adja a PK-nak. A Busrent azért lesz vonzó a bankoknak - véli Keczer -, mert van buszparkja és szolgáltatási szerződése a PK-val. Tíz év alatt pedig befolyik a kft. kasszájába 23 milliárd forint.
A Busrent 2010 végéig új buszokat állít forgalomba, újabb egy év alatt lecseréli a Mercedeseket is - ígéri Keczer. A 7-8 milliárd forintért beszerzett flotta lízingterhét és szervizdíját a PK-tól kapott bérleti díj fedezi. A buszeladásra-visszabérlésre azért is rákényszerültek, mert a PK csak így tudott megszabadulni két hátrányos szerződésétől. Két helyi céggel ugyanis megegyeztek a buszok javításáról, ám a munkát drágán végezték. A kontraktust felmondani nem tudták, de a buszok eladásával a szerződések okafogyottá váltak. Új szervizt kerestek, s így évi 350 milliót takarítanak meg. A vezérigazgató szerint a PK rosszul gazdálkodott, s az is pazarlás, hogy a PK a Pannon Volán telephelyén bérleti díjért tárolja a buszait. Telephelyet és üzemanyagkutat akarnak építeni. A kút ára két év alatt megtérül - ígéri.
A tervek tetszenek a városvezetésnek, így érthetetlen, hogy a PK kisebbségi tulajdonosa miért nem vonta be a buszok eladásába a közgyűlést. Jahn Péter, a Mecsekbusz Kft. ügyvezetője szerint erre nem volt szükség, mert a város és a PK kisebbségi tulajdonosa közti szerződés alapján akkor kell a közgyűlés beleegyezése, ha a PK által eladott tárgy egyedi értéke meghaladja a százmillió forintot. A buszok egyike sem ér ennyit. Jogászok szerint az érvelés megállhat a bíróságon, de a Mecsekbusz és az önkormányzat jó viszonyát aláássa.
Nagy Csaba fideszes alpolgármester hetek óta tárgyal a PK kisebbségi gazdáival arról, hogy a buszokat megvásárló cégben a PK-nak legyen többségi részesedése. Pécs vezetői attól tartanak, a Busrent a járművek bérbeadásakor a PK Zrt. rovására gazdagodik. Ha a Busrentben a városé a döntő szó, nincs miért félni.
A helyzetet átszövi a politika. Amikor Pécs eladta a PK részvényeit, a várost az MSZP irányította. Májusban, Páva Zsolt polgármesterré választása után az MSZP kisebbségbe került. A fideszes városirányítók gyanakvással szemlélik a PK korábbi gazdálkodásának és eladásának történetét.
Keczer László azt mondja: céljuk, hogy a város 2-3 év múlva már csak a mostani támogatás felét áldozza a PK-ra, s a jegyek ára se növekedjen az inflációt meghaladó mértékben.