Újra támad a kritikus tömeg

Megosztva használhatnák a gyalogosok és a kerékpárosok a Margit híd déli oldali járdáját egy javaslat szerint. A "demarkációs vonal" meghúzása aligha csillapítja majd a bringások és gyalogosok "robbanásveszélyes" konfliktusát.

A Fővárosi Közgyűlés októberben dönthet Lakos Imre (SZDSZ) előterjesztéséről, amelynek előzménye, hogy a Margit híd felújítási tervében csak az északi, kétirányú kerékpársáv szerepel - a délit ugyanis megfúrta a várostervezési tanács. Lakos szerint nem pusztán egy sárga csík felfestéséről szól a javaslata, a hídfőknél is ki kell alakítani a le-fölhajtás lehetőségét, de a fővárosi tervekben "eddig is erről volt szó".

Critical Mass 2008
Critical Mass 2008

A gyalogosok és a bringások közti konfliktust robbanásveszélyesként írta le lapunknak a Critical Mass-os Kükü (Kürti Gábor), a ma esti kerékpáros-tüntetés és felvonulás egyik főszervezője. Szerinte az autósokkal csillapodni látszik a konfliktus: "amíg napi egy bringást kellett kikerülniük az úton, addig nyilván dudáltak meg görcsöltek, de most, hogy húszszor kell megtenniük ezt naponta, már rutinná vált, mint a kátyúk kerülgetése". Viszont a bringások számának növekedése a gyalogosokkal való összetűzéseket is szaporította. Kükü azzal egyetért, hogy annyi bringás nem szabadulhat rá a járdákra, hogy a gyalogolás menekülés legyen, ezért is kell minél több kerékpársáv.

- Rengeteg lett a városban a bringás, ez a legfontosabb eredménye a mozgalomnak. Ami tehát rajtunk múlott, az ötös alá, ami pedig a hatáskörünkön kívül van - például a kerékpárút-építések -, arra kettest adnék. Konkrét követelés mindig volt, és minden évben kaptunk is valamit, leginkább ígéreteket: a kerékpárutak hosszának duplázásáról, a kerékpárosok számának megötszörözéséről, még a pesti Tour de France-ról is. Közben meg olyan ütemben nő a bringások száma, hogy a politikusok körmére fog égni a probléma - mondja.

Ma este úgy adnak nyomatékot követeléseiknek (kerékpársávot a Nagykörútra, átjárható hidakat, a balesetveszélyes kerékpárutak átépítését, több tárolót, biztonságosabb KRESZ-t), hogy több ezer bringával "körbezárják" a Városházát, majd végigvonulnak a belvároson, a menet előtt gyerekek és szüleik tekernek majd (Kidical Mass). Azt Küküék is elismerik, hogy az esti csúcsra időzített felvonulásuk óriási dugókat okozhat, de szerintük hosszú távon épp a közlekedési terhelés és a dugók ellen tennének.

Ez az érvelés azonban láthatóan nem hatja meg az autósokat. Legalábbis az Autóklub jogi igazgatója azt nyilatkozta, szándékos zavarkeltésként is értelmezhető, hogy a felvonulást hétköznap, az esti csúcsforgalomban, ráadásul a Margit híd lezárása, illetve a 4-es metró építése miatt amúgy is túlterhelt szakaszon tartják - ott, ahol az autósok alternatívaként még tömegközlekedéssel sem tudnának hazamenni.

Ezzel Gyulai Zsuzsanna szerint erősödhet a feszültség az amúgy is jogosan türelmetlen autósok, illetve a biciklisek között. Utóbbiak jobban tennék, ha az autómentes nap rendezvényeit olyan időpontban, illetve helyszínen tartanák, amikor, illetve ahol kevésbé akadályozzák a forgalmat - példaként az Andrássy út vasárnapi lezárását említette, ami "nem sok vizet zavart".

- Az autóvezetők valóban kezdenek hozzászokni a kerékpárosokhoz, de több tényező együttesen kiverheti náluk a biztosítékot - mondta az igazgató. Ezzel együtt, nem lehet éles határvonalat húzni a bringások és autósok közé, hiszen sok autós kerékpározik és fordítva, ráadásul az Autóklub is a kerékpáros infrastruktúra kiépítésében látja a békés egymás mellett élés zálogát, ez a feltétele annak is, hogy a fővárosiakat át lehessen szoktatni tömegközlekedésre, illetve kerékpárra. Amíg ez nem történik meg, addig senki sincs biztonságban - jegyezte meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.