Ahol minden héten elütnek valakit

Szeptember 15-i hír: súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba egy motorost Budapesten, az 55 éves férfit a Komjádi uszoda elé parkoló autó ütötte el. A Komjádi uszoda előtt majdhogynem hetente ütnek el valakit, rendszeres itt a koccanás. Májusban egy motoros rendőrt is elütöttek az országnak azon a pontján, amely a legtöbbször szerepel az MTI közúti baleseti beszámolóiban.

Ami azért elképesztő, mert ennél a helyszínnél számos sokkal, de sokkal veszélyesebb hely van az országban. Mégis az itt történt esetek vezetik a híradási listát. Emlékezetes, hogy Gyurcsány Ferenc volt kormányfő sofőrje is éppen ezen az úton volt kénytelen kivédeni egy balesetet megkülönböztető jelzéssel haladva áprilisban, és okozott kárt a páncélozott Audi A8-asban, miközben egy parkoló Toyotát is összetört.

Igen egyszerű, ami itt szokott történni. Ennek magyarázatához a legjobb, ha modellezni kezdünk. S azt mondjuk, hogy a Margit híd felől érkezünk ide (a régi ORFI; ma Irgalmasrendi kórház és a Komjádi uszoda közelébe). Egészen eddig a pontig, az átjáróig három sávos az Árpád fejedelem útja. Aki úszni-edzeni-vásárolni érkezik, a belsőre sorol be - amely ezen a helyen megszűnik -, hogy balra kanyarodhasson.

Első feladat: jussunk át úgy, hogy nem ütközünk össze senkivel. Ez csak akkor lehetséges, ha a szemközt jövő út belső sávjában ezt megengedik nekünk. Meg szokták engedni! - mondják a környékbeli szemtanúk.

Második feladat: jussunk át a szemközti út második sávján is.

- Ezzel sincs semmi baj - mondja a szakértőmül szegődött Hídvégi Ariel, a Villker Kerékpárüzlet boltvezetője. - Terjed az udvariasság. A híd felé vezető úton gyakori a torlódás, az autósok nem szokták még azokat is akadályozni, akik bekanyarodnak előttük. Nem ezzel van a baj.

Hanem mivel? - teszem föl a kérdést az uszodában is.

A buszsávval.

Azon is át kell jutnia annak, aki balra kanyarodik. Ám a balesetek mindig itt történnek.

A buszsávban.

Sohasem busz ütközik motorossal vagy személyautóval.

Mindig olyanok ütköznek, akik szabálytalanul használják a buszsávot. Az ütközés gyakran úgy "következik be", hogy a két haladósávban az autósok lemondanak elsőbbségi jogukról - ám ezzel akaratukon kívül megteremtik egy baleset lehetőségét. A buszsávban szabálytalanul haladó autós - miután eleve szabályszegő - kevésbé hajlandó lemondani elsőbbségéről. Stresszhelyzetben van. Tudja, hogy megszegi a szabályt. Minél előbb szeretne ezen túljutni. Gyorsabban megy az indokoltnál. Ha egy nagy teherautó takarásában teszi ezt, s annak sofőrje a torlódás miatt maga elé engedi a balra kanyarodót, a kanyarodó még nagyobb bajban van.

Lépjünk tovább. Mennyiben felelős az ütközésért az az autós, aki szabálytalanul használta a buszsávot? Ezzel a szabálytalansággal megszűnt-e a kanyarodó járművel szembeni elsőbbségi joga? Mi van, ha a buszsávban egy taxis utas nélkül haladva ütközik a kanyarodóval?

Általában: ki a felelős azért, hogy olyan sok itt a baleset? S hogyan lehetne megakadályozni mindezt?

A környéken élők kezdeményezhetnék, hogy a balra kanyarodók biztonsága érdekében kezdeményezzen változást a Fővárosi Önkormányzat közlekedési ügyosztálya. Ám ha a kanyarodók hivatalos levelet írnának, minden bizonnyal azt a választ kapnák, hogy lámpát fölszerelni költséges mulatság (mellesleg: ez a kanyarodók gyér száma miatt elfogadható érv volna). A BRFK közlekedésrendészeti osztálya is kezdeményezhetné, hogy valami történjen, elég volna, ha összesítené az MTI-híradásokat. Ebből a rendőrök számára is kiderülne, hogy ez itt egy baleseti gócpont.

De a BRFK miért most kezdeményezne ilyet, amikor már nyolc éve ugyanez a helyzet? Abból, hogy nyolc évig nem történt semmi, arra lehet következtetni, hogy a közlekedési technológiáért felelős szervek rendjén valónak találnak errefelé mindent. Végső soron ez is elfogadható érv, hiszen a konkrét balesetekért csak és kizárólag azok a (vétlen!) sofőrök tehetők felelőssé, akik bekanyarodnak. Ha nem tennének ilyet, nem esne semmi bajuk.

Itt, ezen a ponton be is fejezem a logikai oknyomozást. Csak még azt fedezem föl a helyszínen, hogy a kritikus ütközési zóna fölött körülbelül 70-80 méterre, közvetlenül a Komjádi uszoda előtt van egy lámpás gyalogátkelő. Elvileg itt is be lehetne kanyarodni balra. Jelenleg azonban tilos. Pedig ha az autósok akkor kanyarodnának, amikor a gyalogosok a zebrán a lámpa védelme alatt átmennek, úgy bizonyára kisebb lenne a kockázat. Ehhez azonban az kellene, hogy az uszoda előtti parkolóban megszüntessék a teljesen fölösleges egyirányúsítást. Évekkel ezelőtt valakinek, valamilyen főügyosztályon kellett ezt kitalálnia. Ez az oka annak, hogy a gyalogátkelő mellett bekanyarodva tilos behajtani a parkolóba.

Ez persze nem javaslat, épp csak egybecseng azzal, amivel a környékbeliek szerint meg lehetne szüntetni a baleseteket.

A legszebb az benne, hogy pofonegyszerű.

Szerencsés a szemből beforduló autós, éppen belátható az útszakasz
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.