"Nem tudok varázspálcát előhúzni a fiókból"
- Három hónapot ígért a BKV rendbetételére, ebből tíz hét van hátra. Hogy áll?
- A vállalat valódi gondja a rossz struktúrából, az öreg járműparkból és a rossz finanszírozási modellből fakad. Nem tudni, mennyibe kerül egy utaskilométer, hol, mennyi járatot érdemes közlekedtetni. Elképzelésünk, hogy az állam és a főváros egy közös megrendelői szervezetbe tömörülve hangolja össze a közösségi közlekedési szolgáltatásokat, bevonva ebbe a MÁV-ot és a Volánt is. Az ígért három hónapba bele kell férnie, hogy a BKV iránti bizalmat visszaszerezzük, szigorú cégszabályzatokat elfogadva. Ez néhány héten belül megoldható, a BKV vezetőinek juttatásai már olvashatók, a szerződések pedig hamarosan felkerülnek a cég honlapjára. Tárgyalunk a kormánnyal a harmincmilliárdos hitelgaranciáról, mert a BKV csődközelben van, ötmilliárd a bérekre és az üzemanyagra kell, a többi pedig a most kidolgozandó reorganizációs program megvalósításához. Ennek része a járműpark frissítése, az elektronikus jegyrendszer és utastájékoztatás bevezetése. Feltárjuk a cég belső tartalékait, ezzel néhány milliárd szintén megtakarítható. A szóba jöhető megoldási modelleket kidolgozzuk, a legoptimálisabbról politikai döntés születhet.
- Ez a Kocsis István vezérigazgató pályázatában szereplő holdingstrukúrát jelenti?
- Semmi nincs kőbe vésve, lehet holding is, majd a szakma eldönti.
- Az MSZP korábban azt mondta, Kocsisban megrendült a bizalmuk, és csak azért nem mondatják le, mert ehhez nincs meg a politikai többség. Hogyan tudnak így együtt dolgozni?
- Korrekt a viszonyunk. A teljesítményét a következő hónapok munkája alapján fogom megítélni, egyelőre biztatóak a jelek.
- Átalakítási koncepciókból tele a padlás. Mi a garancia, hogy azokat most meg is valósítják?
- A kilencvenmilliárd forintos adósságra évi tízmilliárd kamatot kell fizetni. Egyszerűen nincs más út.
- Mennyi idő múlva éreznek az utasok tényleges javulást?
- Azt nem tudom megígérni, hogy előhúzom a fiókból a varázspálcát, és egyik napról a másikra minden baj megoldódik. A reorganizáció néhány évet biztosan igénybe vesz.
- Az átlagosan tizenhat éves buszpark cseréje aligha halogatható évekig.
- Még az idén dönteni kell arról, hogy milyen ütemben és módon szerezzen be új járműveket a BKV. Elsősorban a hazai ipar kapacitásaira akarunk támaszkodni.
- Széles Gábor és az Ikarus, vagy a másik hazai gyártó, a Nabibusz már készülődhet?
- A részletekről még korai lenne beszélni.
- A Fidesz szerint szó sincs rendcsinálásról, csak a névtáblákat festették át azzal, hogy Hagyó Miklóstól önhöz kerül a BKV felügyelete. A koalíciós villongáshoz is vezetett hatáskör-tologatás során pedig úgy tűnt, mintha Demszky Gábor és Tarlós István ülne egy koalícióban, közösen ütve az MSZP-t. Mi erről a véleménye?
- A Fidesz célja elég világosan látható, az MSZP és az SZDSZ totális megsemmisítésére törnek, magukkal akarják betölteni a teljes politikai teret. A koalíciós nézeteltéréseket tisztáztuk. Az MSZP december közepéig megnevezi főpolgármester-jelöltjét, addig korai firtatni, ki lesz az. Az viszont már most kijelenthető, hogy a szocialisták és a szabaddemokraták közös érdeke, hogy közösen támogatott jelöltet indítsanak, akit az MSZP nevez meg. Egy liberális közös jelölt győzelmére jóval kisebb lenne az esély.