Die Hard magyar módra: még drágább a metrókocsi
A BKV és a járművek gyártója, a francia Alstom egyelőre tárgyal az egymással szemben felszámítható kötbérekről és pluszkövetelésekről, pedig a BKV szempontjából sürgető volna mielőbb megegyezésre jutni. Várhatóan novemberre lesz meg a metrókocsik típusengedélye, a gyártó ezután nyújthatja be a számlát.
A régi, több mint harmincéves orosz metrókocsik cseréjére 2006-ban kötött szerződést a főváros, a BKV és az Alstom, 65 milliárd forintért 37 új metrókocsit rendelt meg Budapest, 22 - ötkocsis - szerelvényt a kettes, 15 - négykocsis - szerelvényt pedig a majdani négyes vonalra. Előbbiek közül valamennyinek meg kellett volna érkeznie május végéig, a 4-es metróra szánt kocsik szállítását pedig július végére be kellett volna fejezni.
Bár mára mindegyik határidő lejárt, a Metropolis névre keresztelt kocsik prototípusát még csak tesztelik. Augusztus végén a tűzoltók találtak hiányosságokat: az új kocsikat baleset esetén csak speciális pontokon lehet megemelni, de erre a tűzoltóság emelői nem alkalmasak. A Nemzeti Közlekedési Hatóság áprilisban a fékeknél talált problémát.
A 2-es vonalra szánt 22 járműre még típusengedély sincs, ennek kiadását novemberre várják. Az új metrókocsikat a mostani tervek szerint 2010 második felében állíthatják forgalomba. Addig az eddigieket kell tovább közlekedtetni, ami a BKV-nak komoly műszaki feladatot és kockázatot jelent. A 4-es metróra szánt 15 szerelvényre sikerült ugyan előzetes típusengedélyt szerezni, de az időközben lejárt, ezért azt újból kérelmezni kellett, kiadása novemberre várható.
A 2-es metróra szánt kocsiknál a BKV van előnyösebb helyzetben, a késés miatt 3,3 millió eurót követelhet a gyártótól. A 4-es vonalra várt járműveknél viszont a metróvonal építésének késése miatt az Alstom módosítani akarja az eredeti ütemtervet, amiért további 26 millió eurót, majdnem hétmilliárd forintot kérne.
Nincs megfelelő próbapálya sem
Nemcsak a metrókocsik gyártásával vannak gondok, hanem a próbapályával is, ahol a szerelvényeket tesztelnék. A 4-es metróra szánt – automata vezérlésű – járműveket nagyjából háromszáz méteres fékutakon kellene kipróbálni, a Kelenföldnél több mint 11 milliárd forintért épülő járműtelepen azonban csak olyan próbapálya kialakítására van hely, ahol a metrókocsik csupán negyvenre tudnak felgyorsulni (rendes üzemben ennek a duplájával járnának az alagútban), vagyis ott a szabványnak megfelelő fékpróbákat nem tudják elvégezni.
Információink szerint a 4-es metró első szakaszának projekttervében erre egész egyszerűen nem gondoltak, ezért most, menet közben kell megfelelő próbapályát találni. Eddig három helyszín merült fel, a 2-es metró Fehér úti próbapályája, a Kelenföldi pályaudvarhoz közeli MÁVvágányok, valamint a 4es metró már elkészült alagútja. Mivel az első kettő jelentős, akár 2,5 milliárd forint többletköltséggel is járhat, a szakemberek azt javasolják, hogy a metrókocsik fékjét a kelenföldi metróvégállomás és a Bocskai úti megálló közötti szakaszon teszteljék. A DBR Metró Projekt Igazgatóság tájékoztatása szerint végleges döntés még nincs.