A kőszállítás nehézségei és a Jobbik

Tarnamenti és Mátra-völgyi települések polgármesterei tiltakoznak az ellen, hogy a környékbeli kőbányákból a kis falvakon át, közúton hordják szállítmányaikat a kamionok. A problémában a Jobbik politikai lehetőséget látott: tegnap félpályás útlezárással demonstráltak, s felírták a teherautók rendszámát.

Kisnána és Recsk - két olyan település a Mátra két oldalán, ahol kőbánya működik. Recsken a meglévő kettő mellé az utóbbi években még két bányát nyitottak, Kisnánán pedig az addigi kis forgalmú kőbányát fejlesztették, az andezitvagyonra alapozva. Mindkét bővítés megviseli az itt élőket, mert a korábbi teherszállító-forgalom a többszörösére nőtt.

Nem sikerült távol tartani a politikát a forgalom elleni tiltakozástól

- Tavaly negyvenezer kamion szelte át a térségben lévő falvakat, oda és vissza. Ez évi egymillió tonna terhelést jelent a mátrai községekre - mondta Farkas László Márton, Aldebrő polgármestere, a tarnamenti kistérségi társulás elnöke. Kilenc község - Aldebrő, Feldebrő, Kál, Kápolna, Nagyút, Kompolt, Tarnaszentmária, Tófalu és Verpelét - tartozik hozzájuk, tizenötezer lakóval.

- Nem akarjuk bezáratni a bányát, mert munkát, megélhetést ad, csak azt szeretnénk elérni, hogy a szállítmányozás ne alsórendű, négy számjegyű kis utakon, hanem vasúton történjen. Már csak azért is, mert Recsken van rakodóállomás, s ez megoldható - mondja. Ugyanígy véli Koncsos Sándor, Kisnána polgármestere, aki szerint a faluhoz négy kilométerre lévő Verpelétről vasúton is el lehetne szállítani a köveket.

Ez azonban legfeljebb a száz kilométernél távolabbi úti céloknál gazdaságos, kisebb távolságokra olcsóbb a közúti fuvarozás - mondta a kisnánai bányát működtető, negyven embert foglalkoztató Tarnóca Kft. egyik vezetője. A verpeléti vasútállomást fel kellene újítani, s a százéves síneket kicserélni - de ez csak a MÁV közreműködésével lehetséges, az ő tulajdonukban van a terület.

Az érintett önkormányzatok vezetői, mint mondták, szigorúan szakmai indokok alapján szeretnék rendezni ezt a problémát, ezért a közlekedési tárcával tárgyaltak a lehetséges megoldásokról. Aldebrő első embere elmondta: az elmúlt hét közepén Hónig Péter miniszter szakmai stábjával felkereste az érintett településeket, s személyesen győződött meg kérésük jogosságáról. Pár nappal később a MÁV képviselői felmérték a verpeléti vasúti rakodó állapotát.

- Igyekeztünk távol tartani a politikát az ügyünktől, de nem sikerült: előbb a körzet fideszes képviselői jelezték, hogy felkarolnák ezt a problémát, majd a Jobbik is jelentkezett, hogy demonstrálna mellettünk - mondta Farkas László Márton. Mindkét felajánlást elhárították, miután a probléma megoldására ígéretet tettek a hivatalos szervek - tette hozzá.

Ezt azonban nem mindenki vette tudomásul. A Jobbik helyi szervezetei kedden Markazon, tegnap pedig Kisnánán és Domoszlón tartottak félpályás útlezárást, hogy tiltakozzanak a forgalom ellen. Mindhárom településen több autóval zárták le az egyik sávot, s Domoszlón az arra haladó teherautók rendszámát is felírták. Karnok Attila, az itteni jobbikos szervezet vezetője lapunknak azt mondta: regisztrációs céllal jegyezték fel a rendszámokat, hogy bizonyítani tudják, mekkora volt a forgalom. Nem céljuk a bányák bezárása vagy a sofőrök munkájának ellehetetlenítése, de - mint mondta - "a falvakban élőket nem hagyhatják magukra."

Lantos Bálint, a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság korábbi, ma jogászként dolgozó vezetője szerint a rendszám felírását nem tiltja törvény. Más kérdés - tette hozzá -, ha valaki a rendszámokat "feketelistára teszi" és nyilvánosságra hozzá, vagy a regisztrált autókban később kárt okoz - ezekben az esetekben büntetőeljárás indulhat az elkövető ellen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.