A kőszállítás nehézségei és a Jobbik
Kisnána és Recsk - két olyan település a Mátra két oldalán, ahol kőbánya működik. Recsken a meglévő kettő mellé az utóbbi években még két bányát nyitottak, Kisnánán pedig az addigi kis forgalmú kőbányát fejlesztették, az andezitvagyonra alapozva. Mindkét bővítés megviseli az itt élőket, mert a korábbi teherszállító-forgalom a többszörösére nőtt.
- Tavaly negyvenezer kamion szelte át a térségben lévő falvakat, oda és vissza. Ez évi egymillió tonna terhelést jelent a mátrai községekre - mondta Farkas László Márton, Aldebrő polgármestere, a tarnamenti kistérségi társulás elnöke. Kilenc község - Aldebrő, Feldebrő, Kál, Kápolna, Nagyút, Kompolt, Tarnaszentmária, Tófalu és Verpelét - tartozik hozzájuk, tizenötezer lakóval.
- Nem akarjuk bezáratni a bányát, mert munkát, megélhetést ad, csak azt szeretnénk elérni, hogy a szállítmányozás ne alsórendű, négy számjegyű kis utakon, hanem vasúton történjen. Már csak azért is, mert Recsken van rakodóállomás, s ez megoldható - mondja. Ugyanígy véli Koncsos Sándor, Kisnána polgármestere, aki szerint a faluhoz négy kilométerre lévő Verpelétről vasúton is el lehetne szállítani a köveket.
Ez azonban legfeljebb a száz kilométernél távolabbi úti céloknál gazdaságos, kisebb távolságokra olcsóbb a közúti fuvarozás - mondta a kisnánai bányát működtető, negyven embert foglalkoztató Tarnóca Kft. egyik vezetője. A verpeléti vasútállomást fel kellene újítani, s a százéves síneket kicserélni - de ez csak a MÁV közreműködésével lehetséges, az ő tulajdonukban van a terület.
Az érintett önkormányzatok vezetői, mint mondták, szigorúan szakmai indokok alapján szeretnék rendezni ezt a problémát, ezért a közlekedési tárcával tárgyaltak a lehetséges megoldásokról. Aldebrő első embere elmondta: az elmúlt hét közepén Hónig Péter miniszter szakmai stábjával felkereste az érintett településeket, s személyesen győződött meg kérésük jogosságáról. Pár nappal később a MÁV képviselői felmérték a verpeléti vasúti rakodó állapotát.
- Igyekeztünk távol tartani a politikát az ügyünktől, de nem sikerült: előbb a körzet fideszes képviselői jelezték, hogy felkarolnák ezt a problémát, majd a Jobbik is jelentkezett, hogy demonstrálna mellettünk - mondta Farkas László Márton. Mindkét felajánlást elhárították, miután a probléma megoldására ígéretet tettek a hivatalos szervek - tette hozzá.
Ezt azonban nem mindenki vette tudomásul. A Jobbik helyi szervezetei kedden Markazon, tegnap pedig Kisnánán és Domoszlón tartottak félpályás útlezárást, hogy tiltakozzanak a forgalom ellen. Mindhárom településen több autóval zárták le az egyik sávot, s Domoszlón az arra haladó teherautók rendszámát is felírták. Karnok Attila, az itteni jobbikos szervezet vezetője lapunknak azt mondta: regisztrációs céllal jegyezték fel a rendszámokat, hogy bizonyítani tudják, mekkora volt a forgalom. Nem céljuk a bányák bezárása vagy a sofőrök munkájának ellehetetlenítése, de - mint mondta - "a falvakban élőket nem hagyhatják magukra."
Lantos Bálint, a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság korábbi, ma jogászként dolgozó vezetője szerint a rendszám felírását nem tiltja törvény. Más kérdés - tette hozzá -, ha valaki a rendszámokat "feketelistára teszi" és nyilvánosságra hozzá, vagy a regisztrált autókban később kárt okoz - ezekben az esetekben büntetőeljárás indulhat az elkövető ellen.