4-es metró: nem vész el, csak átalakul az EU-támogatás

Most már biztos, hogy a Margit híd felújításának teljes projektjét Brüsszelbe kell küldeni jóváhagyásra. A főváros már dolgozik a "csomagon". A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szóvivője szerint nem úszik el a 4-es metró Brüsszel által elvitatott 43 milliárd forintja sem.

A Margit híd felújításának teljes projektjét ki kell küldeni Brüsszelbe és elfogadtatni nagyprojektként, ez azonban nem egyedi esemény, nem érinti sem a felújítást, sem az uniós támogatást - válaszolta kérdésünkre Oravecz Péter, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szóvivője. A szóvivőt annak kapcsán kérdeztük, hogy - miként arról már beszámoltunk - a 12 milliárdos közbeszerzésként, 6 milliárdos EU-támogatással indult felújítás költsége ma már meghaladja a 30 milliárd forintot, s ezzel a projekt átkerült a brüsszeli jóváhagyáshoz kötött nagyberuházás kategóriájába.

Oravecz Péter közölte, hogy már értesítették a fővárosi önkormányzatot az átminősítésről, és tudomása szerint már folyamatban is van az uniónak küldendő csomag összeállítása. Arra a szóvivő elmondása szerint még nem volt példa, hogy Brüsszel visszadobott volna magyarországi nagyprojektet, de természetesen nem borítékolható a támogató döntés sem. A határozat javarészt a terv megalapozottságán, részletességén, bizonyíthatóságán múlik; azon, hogy Magyarország képes-e igazolni, hogy a projekt az ország fejlődését szolgálja, hozzáadott értéket tartalmaz.

A szóvivő szerint az sem befolyásolja az uniós támogatás megítélését, hogy a felújítást az NFÜ által befogadott (EU-támogatásra érdemesnek ítélt) tervhez képest csökkentett műszaki tartalommal, vagyis a híd déli oldalára tervezett kerékpársáv nélkül valósítják meg. Ha szeretnék megkapni a forrást, ezt pótolniuk kell, vagyis át kell vezetniük a változtatást a pályázati anyagban, ez azonban csak adminisztrációs kérdés.

Ami a 4-es metrót illeti: a vita lényege, hogy Brüsszel nem ismeri el a tagállamok valamennyi közbeszerzési szabályozását, ezért 11 szerződés esetében vitatta a hazai közbeszerzést. A megállapodás lényege az volt Oravecz Péter beszámolója szerint, hogy - annak érdekében, hogy a projekt ne kerüljön veszélybe - a magyar állam kivette a 11 vitatott szerződést a támogatási kérelemből, vagyis ennyivel (43, pontosabban a magyar hozzájárulással együtt 56 milliárd forinttal) kevesebb támogatást kérünk, illetve kapunk az EU-tól: 237 helyett 181 milliárd forintot. Ez a 43 milliárdos összeg azonban nem veszett el, azt más közlekedési projektekre használja fel Magyarország. Ugyanez érvényes lehet a hídfelújításra is, tehát ha Brüsszel nemet mondana, az uniós kasszából várt hatmilliárd forintot más fejlesztésekre csoportosíthatják át.

A részben hazai közpénzekből megvalósuló 4-es metró beruházását, ahogy tavaly, idén is vizsgálta az Állami Számvevőszék (ÁSZ), ennek eredményéről a jövő héten tájékoztatják a közvéleményt - tájékoztattak az ÁSZ sajtóosztályán. A számvevők a központi költségvetés végrehajtása (zárszámadás) részeként vizsgálják évről évre a metróprojektet. Tavaly számos visszásságra bukkantak, egyebek közt arra, hogy 2,3 milliárd forintot fizettek ki a vállalkozóknak minisztériumi ellenőrzés, valamint utalvány nélkül. A Margit híd felújítását viszont a számvevőszék egyelőre nem vizsgálja, és a jövő évi ellenőrzési tervükben sem szerepel.

A híd déli oldalára tervezett kerékpársáv nem készül el
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.