Káosz várható az utakon Pesten és Budán

A Margit híd ma kezdődő felújítása eddig soha nem tapasztalt erőpróba elé állítja Budapest közlekedését. Szombattól életbe lép a BKV új paraméterkönyve.

Félő, forgalmi káoszt okoz majd a Margit híd ma kezdődő nagyfelújítása. A hidat ugyanis a rekonstrukció másfél éve alatt csak a BKV használhatja, az autósok elől egy évre lezárták. Az átmeneti forgalmi változásokból már ízelítőt kaphattak az autósok: az Árpád hídra vezető Flórián téri felüljárón kialakított buszsáv miatt megbénult Észak-Buda közlekedése. És a buszsávhálózat még bővül, mert az I. kerületi Fő utcában és a Batthyány utcában, a II. kerületi Bem rakparton a Clark Ádám tér felé, Óbudán pedig a Pacsirtamező út-Árpád fejedelem útja, s a Pusztaszeri út- Szépvölgyi út buszsávjait is megerősítik.

A Margit híd újjáépítése radikálisan megváltoztatja a forgalmat, a csomópontokon az első tapasztalatok alapján állítják be a jelzőlámpákat.

A változások leginkább a hídfőket érintik. Budán, az Árpád fejedelem útján kétszer két sáv lesz, Pesten, a Szent István körúton villamos-végállomás létesül, a Vígszínháztól a Margit híd felé csak a célforgalomban közlekedők hajthatnak be. Az Árpád hídhoz Pest felől a Nyugati térnél lehet elfordulni, és a Váci úton kell megközelíteni. Emiatt szegély- és jelzőlámpa-korrekciók lesznek, csakúgy, mint Budán a Széna téren, a Batthyány téren és az Üstökös utcában. A Margit körútról vagy a Bem József utcán, vagy a Török utca-Üstökös utca útvonalon lehet lejutni a rakpartra.

Az Erzsébet híd és az Árpád híd veszi át a Margit híd forgalmának 30-40 százalékát. Ezért az Árpád híd mindkét hídfőjénél változtatások lesznek: Pesten a Váci út-Róbert Károly körút csomópontban három sávosra növelik a Váci utat. Budán a Szentendrei út és a Pacsirtamező utca Árpád hídra vezető sávelosztását megcserélik. A Szentendrei út felől egy sáv vezet az Árpád hídra, a Vörösvári út felől viszont továbbra is kettő.

A közlekedési ügyosztály felkészült arra, hogy ha kell, az Erzsébet híd és az Árpád híd tengely kapacitását tovább erősíti.

A hídfelújítás miatt a BKV sűríti járatait a 2-es metrónál és a 4-6-os villamosoknál. Utóbbiak közlekednek majd a Margit hídon a felújítás alatt is, az ideiglenes sínek átkötésekor, majd a véglegesek építésekor autóbuszok pótolják őket. A 91-es, 109-es, 191-es, 206-os, 291-es, illetve az éjszakai 906-os, 923-as és 931-es autóbuszok közlekednek majd.Auguszus 22-től több BKV járat menetrendje és útvonala megváltozik.

Változik a BKV-paraméterkönyv

Szombattól, azaz augusztus 22-étől lép életbe a BKV módosított paraméterkönyve. Budán két új járatot indítanak a Batthyány tér és a Kolosy tér között, részben a jelenlegi 11-es és 29-es autóbuszok vonalán közlekedő új 111-est. A Moszkva tér és a Széher út között induló 129-es autóbusz a kuruclesi térségnek nyújt közvetlen metrókapcsolatot, a 29-es busz útvonala a Kelemen László utcától meghoszszabbodik Hűvösvölgyig, illetve a Kolosy tértől a Szentlélek térig. A hűvösvölgyi térségből így átszállásmentes kapcsolat jön létre Óbuda, az 1-es villamos és a Szentendrei HÉV felé.

A 61-es villamossal párhuzamosan közlekedő 256-os autóbusz megszűnik. A Boráros térről a fogaskerekű svábhegyi állomásáig jár meghosszabbított útvonalú 212-es autóbusz. Ezzel a főváros déli kerületeiből a fogaskerekű megközelítése egyszerűbbé válik, a XII. kerületben átszállás nélkül elérhető a kerület központja és a rakparti egyetemi központ.

A rövidebb menetidő és ezáltal a gyorsabb utazás érdekében a 90-es és a 90A járatok mindkét irányban a mostani változások bevezetésével megszűnő 190-es vonalán – a Királyhágó tér érintése nélkül – közlekednek majd. A kimaradó, Királyhágó tér-Szent Orbán tér szakaszon a 212-es járattal lehet utazni. Gazdagréti utasaink körében kedvező fogadtatásra talált a 139-es vonal időszakos meghosszabbítása a Moszkva térig, mivel így a nagykörúti villamosokkal és számos autóbuszjárattal folytathatták tovább útjukat. Ezért nyár végétől a 139-es autóbuszok teljes üzemidőben a Moszkva térig (Várfok utca) járnak, a 139A megszűnik.

Dél-Budán is több járat útvonala és végállomása változik: a Kosztolányi Dezső tér helyett a Fehérvári útig közlekednek a 150-es és 250-es autóbuszok, így a 4-es, 18-as, 41-es és 47-es villamosok is átszállás nélkül elérhető. Budafokon a Városház térig meghosszabbítják a 251-es autóbusz útvonalát, így átszállás nélkül elérhetővé válik a kerület központja. A 240-es autóbuszok Budaörs felé - a hétköznapi 240E járat útvonalához hasonlóan - a Nagyszőlős utcán keresztül, a Kosztolányi Dezső tér érintésével közlekednek. A 141-est sűrítik, az alacsonyabb kihasználtságú 141A megszűnik.

A XVII. kerületben a 46-os autóbuszok a Helikopter lakóparkig járnak, a 198-as irányonkénti eltérő útvonalvezetése megszűnik, mindkét irányban az Ananász utca – Naplás út útvonalon közlekednek. Hétköznapokon a 98E autóbuszok a délutáni időszakban is járnak. A 162-es vonal meghosszabbodik a közeli bevásárlóközpontig, a mostani útvonalon közlekedő járatok pedig 262-es számozást kapnak. A 176E autóbuszok a Cinkotai úttól a 276E útvonalán haladnak.

Az éjszakai hálózatban az átszállások számát csökkentő fejlesztéseket lesznek. Az augusztusi összevonás után Hűvösvölgy (Pesthidegkút) felől Pécelig közlekedik majd a 956-os, magába foglalva ezzel a megszűnő 969-es vonalát; Normafa-Rákoskert között pedig ezentúl a 990-es járat közlekedik, bejárva a 997-es autóbusz útvonalát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.