A botránnyal erősödnek a tárgyalási pozícióink
- Ilyenkor kevésbé szokványos a kérdés: milyen a dolgozók hangulata?
- Erőteljesen foglalkoztatja a munkavállalókat a végkielégítések sorozata, főleg a mértékük. Értetlenül nézik, mi történik, hiszen rohamosan romlanak a munkakörülményeik, s bizonytalan, hogy a cég képes lesz annyi járművet közlekedtetni szeptembertől, a teljes forgalom-visszaálláskor, mint amennyire szükség lenne.
- Akkor miért vannak csendben a szakszervezetek?
- A csend egy kívülálló számára megtévesztő. Információink szerint a vezérigazgató is feljelentést tett az ügyben. Nekünk nincs rálátásunk a végkielégítéseket tartalmazó egyéni szerződésekre, a munkavállalói érdekekre kell koncentrálnunk. Úgy gondoljuk, sürgősen le kellene zárni a botránysorozatot, és engedni végre nyugodtan dolgozni a szakmát. A horribilis összegű végkielégítések ügye nyilvánvalóan akkor kerül majd hangsúlyosabban előtérbe a dolgozók körében, amikor valamilyen járandóságuk elvonásával kell szembenézniük. Az óriási öszszegek nyilvánosságra kerülésével erősödött az alkupozíciónk a hamarosan kezdődő bértárgyalásokon. Ez azért is fontos, mert a munkáltató
a munka törvénykönyvének szintjére szorítaná a juttatásokat. A szakszervezetek ebben a helyzetben nem fogják engedni végkielégítésük és más járandóságaik - a szociális juttatások, az étkezési utalványok, az üdülési, az önkéntes egészség- vagy nyugdíjpénztári hozzájárulások - lefaragását. Szerintem akkor jelenik meg az érdekvédők szerepe, amikor a munkavállaló azt kérdezi, joggal, hogy miért akarnak néhány ezer forintot megvonni tőle, miközben a vezetőik óriási végkielégítéseket vesznek fel.
- A munkavállalók által delegált fb-tag, Szabó István, nem szavazta meg azt, hogy 2006-ig visszamenőleg vizsgálják meg a menedzsmentszerződéseket. Erről mi a véleménye?
- Ez érdekes kérdés, de külön kell választani az fb-tagságot és a szakszervezeti képviseletet. Nem a szakszervezetek delegálnak az fb-be, az üzemi tanácsnak van erre jogosítványa. Ilyen szempontból a tagnak beszámolási kötelezettsége is az üzemi tanácsok felé van. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy jól döntött Szabó István, csak azt, hogy nem a szakszervezeti oldaltól kapta a mandátumát.
- Akárhogy is, a közvélemény előtt úgy tűnik, a hallgatásuk mögött az áll, hogy lepaktáltak a vezetéssel.
- Nem paktáltunk le most sem, de az tény, hogy mindig elfogadjuk a vezetést, azokat is, akik jelenleg a céget irányítják. Soha nem foglaltunk állást az adott vezérigazgató leváltásáról vagy megtartásáról. Viszont kiállunk mindenért, ami a finanszírozás helyzetét megoldaná. Nem a vezetők védelmében mondom, de úgy vélem, hiába fizettek ki néhány százmillió forintot végkielégítésre, abból nem oldódott volna meg a vállalat finanszírozása. Csak emlékeztetem, hogy tavalyi sztrájkfenyegetésünk hatására a kormány határozatban garantálta például a 30 milliárd forintos támogatást, a pénzt viszont a cég máig nem kapta meg. Mindeközben a villamos-, busz-, troli- vagy metróvezetőkön csapódik le a végkielégítések keltette botrány, mert az utasok a járművezetővel találkoznak, s vele éreztetik, hogy elégedetlenek a szolgáltatással. Az alapvető probléma itt kezdődik.
Dolgozói végkielégítések a BKV-nál
Munkaviszony | mértéke (hó) |
Legalább 3 év | 1 |
5 | 2 |
10 | 3 |
15 | 4 |
16 | 6 |
17 | 7 |
18 | 8 |
19 | 9 |
20 | 12 |
21 és felett | 14 |
Forrás: BKV kollektív szerződés
A járművezetői átlagfizetés havi bruttó 240-250 ezer forint.