Segítségre szoruló lelkisegély-szolgálatok
Két csonka család összeköltözött. Amíg az édesanya éjszakai műszakban dolgozott, a mostohaapa zaklatni kezdte a 13 éves nevelt lányát. Ez nem olyan helyzet, amelyről a kislány a nappalijukban lévő vezetékes telefonon mesélhet nekünk, csakis mobilon van esélye, hogy biztosan "magára maradjon" - említ egy közelmúltbeli esetet Farkas Imre, a Magyar Gyermek és Ifjúsági Lelkisegély Telefonszolgálatok Országos Szövetségének elnöke.
Szerinte az ilyen ügyek miatt lehet katasztrofális hatása annak, hogy július elseje óta csak 30-as előhívószámról és vezetékes telefonról érkező hívásokat tudnak fogadni, 70-es és 20-as számról érkezőket nem. Pénzért sem hívható a szám, úgy van kiépítve az ingyenes hívás rendszere. Farkas Imre szerint fizetős vonalnak esetükben nincs érelme, mert a gyerekek többségének nincs pénze, erre pedig, mivel titokban hívják a segélyvonalat, nem kérhetnek a szüleiktől.
A tizennégy szolgálatot tömörítő szövetség támogatása több millió forinttal csökkent ebben az évben. A szociális tárcától 10 millió forint helyett 7,8 milliót kaptak, azt is négy részletben, utófinanszírozással. Mivel a lelkisegély-szolgálatokat ingyen lehet hívni, a hívás díját a szolgáltató nekik számlázza ki. A támogatás csökkenése azt jelenti, hogy 2,2 millió forint értékű hívással kevesebbet tudnak fogadni. Hatszáz ingyen segítő önkéntessel dolgoznak, a támogatás szinte teljes összegét a telefonszámlára fordítják.
- Ha mobilról hívnak minket az értelemszerűen többe kerül nekünk, mint ha vezetékes telefonról, de a munkánk jellege miatt természetes, hogy sokkal több a mobilhívás - magyarázza az elnök.
A három nagy mobilszolgáltató közül azonban egyedül a T-Mobile támogatja őket 4,5 millió forinttal, ezért tudnak még 30-as számról érkező hívásokat fogadni. - A másik két szolgáltatót hiába kértük, azt mondták, hogy más célokat támogatnak - mondja az elnök. Szerinte azért érthetetlen a szolgáltatók elzárkózása, mert az összeg, amivel a szövetséget támogatnák, hozzájuk jutna vissza, s az adóalapjukból is leírhatnák.
Farkas Imréék tapasztalatai szerint a hívások negyven százaléka 20-as vagy 70-es előhívóról érkezett. Az érintett, 12-29 éves korosztály tagjai közül sokuknak ilyen a telefonja. - Ők ingyen már nem tudnak hívni minket, ami azért aggasztó, mert folyamatosan nő a segítségre szoruló gyerekek száma - mondja. 2009 első fél évében több mint 66 ezer hívást kezdeményeztek feléjük, ebből több mint tízezret tudtak fogadni: ennyiszer volt szabad vonal.
- A T-Mobile-tól kapott pénz is elfogy lassan, így augusztus közepétől már csak a vezetékes telefonokról érkező hívásokat tudjuk fogadni - mondja Farkas Imre. Hozzátette: az utóbbi időszakban megnőtt az olyan hívások száma, melyekben a gyerekek családjuk anyagi helyzete miatt aggódnak.
- A legtöbb szülő nem akarja a munkanélküliség, a pénztelenség problémájával terhelni a gyerekeit, inkább nem mondanak nekik semmit. De a gyerekek érzik, hogy baj van. Legutóbb egy 12 éves kislány hívását fogadták, aki fél füllel hallotta, hogy a szüleinek munkahelyi gondjai vannak és látta a tévében a kilakoltatott családokról szóló riportokat. - Attól rettegett, hogy ők is az utcára kerülnek, de otthon nem tudta megbeszélni a félelmeit - teszi hozzá. Farkas Imre kiemelte: Magyarországon minden harmadik napra jut egy gyereköngyilkosság. - Meglehet, hogy közülük többek megkeresnék a segítő szolgálatot, ha ismernék, vagy ha elérnék - állítja.
A Szociális és Munkaügyi Minisztériumban elismerték, hogy tekintettel a gazdasági helyzetre, valóban csökkent a telefonvonalak állami támogatása a Kék Vonal Gyermek és Ifjúsági Telefonszolgálat kivételével. Ez ugyanis nemcsak magyarországi, hanem uniós gyermektelefonok működtetését is ellátja.
A Vodafone Magyarország Zrt. kommunikációs osztályán arról tájékoztattak, hogy alapítványukon keresztül évente 100-150 millió forinttal támogatják a rászorulókat. Ebből rendeztek be orvosi rendelőt hajléktalanoknak, segítségükkel a légi mentők szimulátoros pilótaképzésre küldhették pilótáikat, sport és rekreációs programokat finanszíroznak fogyatékkal élő fiataloknak és támogatják a jelnyelv hazai oktatását. Hozzátették: nem tudnak minden kérést teljesíteni, hiszen lehetőségeik végesek.
A Pannon GSM Távközlési Zrt. információs igazgatóságán közölték: vállalati felelősségvállalási tevékenységük átgondolt, hosszú távú stratégia részét képezi, többek között környezetvédelmi programokat, közösségi ügyeket támogatnak. Emellett egy másik gyermektelefon szolgálat, a Kék Vonal munkáját is segítik.