Nem csak üzlet, veszélyes is
Bokody József országosan ismert vízitúra-vezető, több szakkönyv szerzője azt mondja: évről évre többen szállnak kajakba, kenuba, hogy lapátolva fedezzék fel folyóinkat, tavainkat. Újra fénykorát éli a vízi túrázás. Ez viszont azt is jelenti, hogy a tapasztalt túrázók mellett egyre több a legalapvetőbb vízi szabályokat sem ismerő kezdő hajós. Mindezek miatt komoly felelősség hárul a túravezetőkre.
Csakhogy az előírások éppen ezen a téren veszedelmesen hiányosak - állította Bokody, aki veszélyesnek tartja, hogy ma bárki vállalkozhat arra, hogy tíz-húsz embert túrázni vigyen, ehhez ugyanis semmiféle képzettség nem szükséges. Még azt sem vizsgálja, ellenőrzi senki, hogy legalább a hajózási szabályzattal vagy az adott útvonal veszélyeivel tisztában van-e az illető. A kilencvenes évek elejéig csak az vezethetett vízi túrát, aki tanfolyamot végzett, majd számot adott elméleti és gyakorlati felkészültségéből. Azóta viszont mindez kikerült a hajózási szabályzatból, így lényegében semmiféle előírás nincs arra, hogy ki lehet túravezető, s ki nem.
Bokody József ugyanakkor hangsúlyozta: a szakmában dolgozó több száz túravezető többsége tapasztalt, tisztességes és felkészült. Az utóbbi években azonban - a vízi kirándulások népszerűségének növekedése miatt - sok olyan vállalkozót is vonzott a szakma, akik csak jól jövedelmező üzletet látnak a túrázásban. Nincsenek tisztában a veszélyekkel, s nem is gondolnak arra, hogy felelősek a hozzájuk befizető csoportok tagjainak testi épségéért.
Mindezek miatt Bokody József évek óta küzd azért, hogy újra bevezessék a túravezetők kötelező képzését. Eddig a jogszabályalkotók "nem hallották meg" figyelmeztetéseit. "Félek, hogy majd csak egy megrázó, több ember életét követelő baleset döbbent rá mindenkit a hiányosságra" - mondta.
Tóth Zoltán ezredes, a Dunai Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság vezetője közölte: ismerik Bokody József javaslatait és egyetértenek azokkal, hiszen komoly balesetveszélyt okoz, ha hozzá nem értők vezetnek túrákat. A napokban is történt emiatt baleset a Dunán. Útra kelt egy csoport, de a vezető több alapvető szabályra nem hívta fel a résztvevők figyelmét. Volt például olyan kenu, amiben csak kiskorú gyerekek ültek, ráadásul mentőmellény sem volt mindegyikükön. A bajt végül az okozta, hogy a vezető nem figyelmeztette és készítette fel csoportját a mellettük elhaladó nagyhajók által keltett hullámverés veszélyeire. Emiatt aztán többen is beleborultak a vízbe, s csak a szerencsének köszönhető, hogy sikerült mindenkit kimenteni. Ez az eset is azt bizonyítja, szorgalmazni kell a hajózási szabályzat módosítását, egészen pontosan azt, hogy képzettséghez kössék a túravezetést.
A hajózási szabályzat módosítása a közlekedési tárca hatáskörébe tartozik, ahol érdeklődésünkre azt közölték: a tárca kész a vízitúra-vezetők képzésének megújítására, a részletes javaslatcsomag megtárgyalására.