Túl gyorsan tanulnak olvasni

Évről évre egyre több részképesség-zavaros diák ül be az iskolapadokba. A pedagógusok nincsenek fölkészülve a velük való foglalkozásra, az iskola ráadásul túlságosan feszített tempót diktál.

Jó értelmi képességeik ellenére is hátrányból indulnak a diszlexiás gyerekek, mivel verbalitásuk az iskolakezdéskor még nem elég fejlett ahhoz, hogy ráépüljön az olvasás. Ez viszont szinte automatikusan magatartásproblémákhoz vezet. A diszlexia ugyanakkor egészen korán kiszűrhető lenne.

Az iskolai készségek elsajátításához szükséges képességek leginkább óvodáskorban lennének fejleszthetők, és a részképesség-zavarok első jelei már láthatók is ebben a korban. - A hangok felcserélése vagy a mozgáskoordináció eltérései utalhatnak arra, hogy a gyermeknek nehézségei lesznek a tanulással az iskolában. Ezeket a jeleket a szülők is könnyen észrevehetik - magyarázza Járvás Judit óvónő. Hangsúlyozta: biztos "diagnózist" azonban csak speciális vizsgálatokkal lehet fölállítani. Ilyet viszont óvodáskorban nem végeznek, csupán külön kérésre a nevelési tanácsadó bevonásával. Általános ellenőrzésre csak közvetlenül a beiskolázás előtt, az iskolaérettségi vizsgálaton kerül sor.

Funkciókiesés kialakulhat az olvasás (diszlexia), az írás (diszgráfia), a számolás (diszkalkulia) és a viselkedés területén is. A diszfunkciók okozta hátrányról - az olvasási, írási és számolási nehézségekről - az érintettek hivatalos papírt kapnak, amely előírja a pedagógus számára a differenciált oktatatás alkalmazását és a fejlesztés irányát. Emelt óraszámot kell biztosítani a gyermek korrepetálására, valamint lehetővé kell tenni az alacsonyabb követelmény, illetve csökkentett tananyag számonkérését. Érettségi esetében ez tantárgyi felmentést vagy az írásbeli helyett szóbeli vizsgáztatást is jelenthet. A cél az, hogy a tanuló a saját tempójában haladhasson tanulmányaival, és megkapja a szükséges szakellátást.

Ilyen igazolást azonban csak 12 éves korig adnak. Azok a diákok, akiket hat iskolai év alatt sem sikerült kiszűrni, már nem kaphatják meg. A nevelési tanácsadó véleményt írhat ugyan, de az semmire sem kötelezi a pedagógust és az iskolát.

A diszlexia hátterében állhat a beszédközpont szervi vagy működéses sérülése, de egyes szakértők szerint az olvasási nehézségek kialakulásában szerepet játszhat a nem megfelelő olvasástanítási módszer is.

- Az iskolai követelmények ráadásul teljesítményközpontúak, így a részképesség-zavaros diákok felzárkóztatása még időigényesebb - mondja Köbölkúti Beáta, az V. kerület Nevelési Tanácsadójának pszichológusa. A szülői és intézményi elvárások további terheket rónak a pedagógusokra, akik nincsenek megfelelően felkészítve a differenciált oktatásra. Hozzátette: az olvasástanítás gyors üteme és a rossz tankönyvek csak növelik a tanulási nehézségekkel küzdők számát.

Figyelmeztető jel a hangok felcserélése
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.