Vizsgálatok szorításában a BKV
Egyetlen menedzser-végkielégítésből kifizethető lett volna az összes trolibuszvezető új bérszámítási rendszerének minden költsége a BKV-nál. A teljesítménybérezésről órabérre való átállás egyszeri költsége 90 ezer forint kocsivezetőnként, ami 315 sofőr számára 30 millió forintnál is jóval kevesebb lett volna. A BKV menedzsmentje azonban elutasította a munkavállalók javaslatát, akik emiatt a munkaügyi bírósághoz fordultak, ahol első fokon nyertek. Mindezek fényében különösen szégyenletesnek tartjuk a BKV-nál immár szokássá váló végkielégítés-fizetési gyakorlatot - nyilatkozta lapunknak Szabó István, a BKV felügyelőbizottságának munkavállalói delegáltja.
Az érdekvédelmi képviselő most várja a BKV belső vizsgálatának eredményét, amelyet egy hét múlva tárgyal a felügyelőbizottság. - Profi szerződésekről van szó, amelyek jogilag aligha támadhatók meg - hangsúlyozza Szabó István. - Az ügy régen túlfutott a BKV-n, talán soha nem is a cégről szólt, hanem a politikáról. Így a megoldás is politikai lesz és nem szakmai. Hiába megy Kocsis, ha a cég alulfinanszírozott marad - állítja Szabó.
A háttérben folyó politikai harc is egyre erősödik. A szocialista Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes korábban jelezte: a nyilvánosságra került MVM-es időkből származó szállodabérlési ügyeletek, illetve a BKV-s végkielégítések okán megrendült a bizalma Kocsis István vezérigazgatóban. Az ügyben az MSZP sem egységes azonban. Szabó Zoltán szocialista országgyűlési képviselő viszont tegnap arra utalt, hogy a kétes munkaszerződéseket Kocsis kinevezése előtt kötötték, "ő csak az elődei által felhalmozott sarat próbálja lapátolni".
A liberálisok megtartanák a székében Kocsist, s úgy tűnik a Fidesz is hasonló állásponton van. Ráadásul Hagyó megtámadásával tovább csökkentik az esélyét annak, hogy az MSZP őt indítsa a következő főpolgármester-választáson.
Maga a BKV üdvözölte az MSZP országos elnökségének tegnapi döntését, amely az ügy kivizsgálását és a személyi konzekvenciák levonását sürgeti. A cég közleménye szerint Kocsis István vezérigazgatónak is éppen ez a célja a belső vizsgálat elrendelésével. Szigorú felelősségre vonást és teljes átláthatóság megteremtését ígérik.
Mint a hét végén kiderült, nyomoz a végkielégítések ügyében a Budapesti Rendőr-főkapitányság is. Egyelőre információgyűjtés és tanúmeghallgatás folyik. Az ügyben hűtlen kezelés gyanúja miatt Németh Szilárd, a fővárosi Fidesz-frakció tagja tett feljelentést a Legfőbb Ügyészségen, amely a BRFK-t kérte fel a nyomozás lefolytatására. A rendőrség vizsgálódik a BKV szintén igen jelentős öszszegű tanácsadói szerződéseinek ügyében is.
A fővárosi önkormányzat aligha várja meg döntésével a nyomozás lezárultát. A városvezetők ma hallgatják meg Székely Gábor fb-elnököt és várhatóan Kocsis István vezérigazgatót. Nem kizárt, hogy a beszélgetés fő témája az ő távozása feltételeinek tisztázása lesz.
Kocsis az Info Rádiónak a továbblépés lehetséges irányát is felvetette mondván, elérkezett az idő a piaci szereplők (azaz a magántőke) bevonására a tömegközlekedésbe, elsőként a járműinfrastruktúra fejlesztésének területén.