Balatonring: a buldózerek elstartoltak

Felbőgtek a motorok Sávolyon, igaz, egyelőre nem a versenygépeké, hanem a buldózereké. Építik a Balatonringet, ahol a jövő ősszel gyorságimotoros-világbajnoki futamot rendeznének. Némi szépséghiba: nem tudni, miként finanszírozza a spanyol befektető a húszmilliárdos munkálatokat.

- Jó látni a buldózereket, de azért a motorkerékpárok látványa megnyugtatóbb lenne.

Bobek József, Sávoly polgármestere mondta ezt, amikor péntek délelőtt a település határában feldübörgött kéttucatnyi földgyalu, markoló, buldózer. Elkezdődött a Balatonring építése. Érthető a polgármester öröme és visszafogottsága is. A 90 millió eurós - több mint húszmilliárd forintos - beruházás révén ugyanis a hatszáz lakosú Sávoly élete egy csapásra megváltozhat: a versenypálya a kiszolgáló létesítményekkel több száz munkahelyet, jelentős iparűzésiadó-bevételt, idegenforgalmat generálhatna a térségben. Csakhogy hiába kezdődött el az építkezés, a beruházás máig tisztázatlan finanszírozási viszonyai miatt egyelőre nincs ok ünneplésre.

A Sedesa-csoport részvételével létrehozott spanyol beruházó konzorcium tavaly nyáron jelentette be, hogy felerészt önerőből, felerészt hitelből felépíti a 4232 méter hosszú versenypályát 2009 nyarára Sávolyon. Nem sokkal ezután hírül adták: 2009 szeptemberében megrendezik a gyorsaságimotoros-világbajnokság első magyar futamát a Balatonringen. Ezután bejegyezték a pályát működtető Balatonring Zrt.-t, amelynek a tulajdonosa 30 százalékos részesedéssel a Magyar Turizmus Zrt., 70 százalékban pedig a spanyol Worldwide Circuit Management S.L. Sokáig úgy tűnt, sínen van a nagyberuházás, ám az idén tavasszal szertefoszlott az álom: kiderült, a pálya nem készülhet el időben, a 2009-es Magyar Nagydíjat törölték a versenynaptárból. Jövőre halasztották az első futamot.

A csúszást azzal indokolta a Sedesa, hogy a válság miatt nem sikerült a tervezett ütemben megszervezni a beruházás finanszírozását, nem tudtak megállapodni a Magyar Fejlesztési Bankkal a 45 millió eurós hitelről. A Sedesa a bankot hibáztatta, ám olyan - rendre tagadott - hírek is lábra kaptak, amelyek szerint a befektető ingatag pénzügyi helyzete miatt maradt el a hitelszerződés. Noha a történtek miatt egyre többen kezdtek kételkedni, lesz-e egyáltalán pálya, a beruházó többször is megnyugtatta a közvéleményt: már csak azért sem mond le a ringről, mert az előkészítő munkálatokra hatmilliárd forintot áldozott. Megépítették például Sávolyon a csatornarendszert és a tisztítóművet. Ezzel egyébként "történelmet írtak": Sávoly ugyanis az egyetlen olyan község az országban, ahol teljesen ingyen jutottak csatornához a helyiek. A cég eltökéltségét jelezte az is, hogy - hathatós kormányzati segítséggel - példátlan gyorsasággal, az idén tavaszra, megszerezte a jogerős építési engedélyt. Bizakodásra adott okot továbbá, hogy Carmelo Ezpeleta, a gyorsaságimotoros-világbajnokság jogtulajdonosa, a Dorna Sport elnöke - miután személyesen is tájékozódott - májusban kijelentette: minden rendben van a beruházással.

Péntek délelőtt megindultak a munkagépek Sávolyon, elkezdődött az építkezés - mégsem volt nyoma ünnepi hangulatnak. A Sedesa hivatalosan nem is képviseltette magát, s a cég egyetlen vezetője sem kívánt nyilatkozni. Suchman Tamás, a beruházás kormánybiztosa ugyanakkor elmondta: továbbra is minden támogatást megadnak, bíznak a sikerben, de a befektető még mindig nem állapodott meg a Magyar Fejlesztési Bankkal. Vagyis mind a mai napig hiányzik a beruházás fedezetének a fele. Mindez azért is meglepő, mert Suchman még június elején azt nyilatkozta lapunknak: a fejlesztési bank egy kormányzati előterjesztést követően várhatóan már a napokban meghozza végső döntését a hitelígérvényről. A pénteki sávolyi "munkagépindítón" Suchman kérdésünkre azzal magyarázta a csúszást: a bank - a szokásos eljárásoknak megfelelően - pénzügyi minősítő intézetet kért fel a beruházás átvilágítására, így várhatóan csak augusztus közepére bírálják el a hitelkérelmet. Mindezt Ujhelyi István államtitkár, a Nemzeti Turisztikai Bizottság elnöke azzal egészítette ki: a válság miatt sok minden megváltozott, ezért a Sedesának át kellett alakítania pénzügyi terveit, s a bankok is szigorúbbak.

Az elnyúló hiteltárgyalásokról és azok okairól szerettük volna megkérdezni a Magyar Fejlesztési Bankot is, ám megkeresésünkre csak azt közölték a pénzintézet sajtóosztályán, hogy folyamatban lévő ügyekről nem adhatnak felvilágosítást. Információink szerint a történtekben nagy szerepe van annak, hogy a beruházó a bank számára kedvezőtlenül módosította pénzügyi terveit. Úgy tudjuk, hogy a munkálatok összköltségét lefaragták 90-ről 81-83 millió euróra, s a kiadásoknak már nem 50, hanem 70 százalékát állnák hitelből, mindez pedig még szigorúbb elbírálásra készteti a bankot.

A Sedesa korábban azt közölte, hogy a hitelszerződés megkötéséig nem kezdik meg a kivitelezést. Annak, hogy a cég megváltoztatta álláspontját, úgy tudjuk, az oka részben az, hogy a világbajnokság szervezője hiába időzítette 2010 tavasza helyett jövő szeptemberre az első futamot, már szorítja az idő a kivitelezőt. Másfelől a Sedesánál úgy vélik: ha pénzügyi kockázatot vállalva saját tőkéből, a hitelszerződés megkötése előtt elkezdik a munkálatokat, ez mutatja az elkötelezettségüket, és segíthetik a bank kedvező döntését. Arra, hogy mi lesz, ha a bank mégsem ad hitelt, senki nem kívánt válaszolni a cégnél.

Az építkezés elkezdődött, a munkagépek elrajtoltak - a verseny azonban még nincs lefutva.

A versenygépek helyett ma még csak a munkagépeké a terep
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.