Forma-1: a közvetítés ára
A július 1-jén induló új sportadó, a Digi Sport impozáns belépője nyomán komoly piaci verseny bontakozott ki a televíziós csatornák között a legnépszerűbb sportesemények közvetítési jogaiért. A licitálás odáig fajult, hogy a magyar labdarúgó NB I következő évadjáért is majdnem 800 millió forintot kasszíroz majd az MLSZ. A Bajnokok Ligája már elkelt, ahogy a legjelentősebb európai labdarúgóligáknak is akad honi gazdájuk a következő évekre.
A Forma-1-es futamokat 2002-től az RTL Klub közvetíti. A kereskedelmi médium szerződése 2011-ig szól a teljes versenyévad közvetítési jogait birtokló Hungaroring Sport Zrt.-vel, amely az állami tulajdonú Magyar Nemzeti Vagyonkezelő többségi tulajdonú társasági körébe tartozik. Az állam azonban közvetlen módon is részvevője a Forma-1-es biznisznek.
Mint arról korábban a Népszabadság is beszámolt: a kormány 2016-ig kötelezettséget vállalt a Magyar Nagydíj finanszírozási hátterének megteremtésére. Mindez azt jelenti, hogy a költségvetésből kifizeti a mogyoródi futam úgynevezett licenszdíját. (Az összeg minden évben 10 százalékkal növekszik, legalábbis 2011-ig.)
Ahogy azt a MNV-től megtudtuk: 2009-ben 20 millió dollár, azaz körülbelül 4 milliárd forint a rendezés ára.
Az MNV tájékoztatása szerint a Hungaroring évenként 10 százalékkal többet fizet a közvetítési jogokért, majd továbbadja azokat a kereskedelmi médiumnak. Az MNV adatai szerint 2007-ben 465 millió, míg 2008-ban 463 millió forintot fizetett az RTL a Forma-1-ért. Dancsó Pál, a Hungaroring Sport Zrt. vezérigazgatója érdeklődésünkre elmondta: a számszerű csökkenés abból adódik, hogy az adatok "forintosítottak", viszont a tranzakciók dollárban folynak. Arra a felvetésünkre, hogy az RTL "egy az egyben" veszi-e át a jogokat a Hungaroring Sport Zrt.-től, Dancsó már nem kívánt válaszolni, mondván, két fél között létrejött megállapodásról van szó.
A jelek szerint 2011-ig nem derül ki, hogy mennyi hasznot hoz a nagydíj közvetítése a Hungaroring Zrt-nek, már ha hoz egyáltalán. Pedig a Forma-1-es futamokat átlagosan a tévénézők 35-40 százaléka követi figyelemmel az adott műsorsávban...