Uj Péter: Bálna, X6, Q7
"A vagyon arisztokráciájának azért az autó a jelképe, mert azzal a pénz és a vagyon dinamizmusát remekül ki lehet fejezni. A kapitalista típusú vagyis a folytonos fölhalmozás révén való meggazdagodás lényegéhez tartozik a mozgás, a haladás és a többiek, a többség legyőzése, elhagyása. Az autócsoda társadalmi szimbólum-értelme a megelőzés és otthagyás." (Balázs Zoltán: Holmik 3.; Kommentár 2006/5)
Az állami tulajdonú fejlesztési bank (MFB) vezetői 27 millió forintért bérelt Audi Q7-essel járnak "nehezen megközelíthető beruházási helyszínekre" - ezt a mikrobotrányt robbantotta ki az RTL Klub a múlt héten. Az idézőjelbe tett, figyelemre méltó nyelvi konstrukció a bank hivatalos sajtóközleményéből való, bankpíárul kábé annyit tesz: vadászni. A hírekben helytelenül terepjáróként emlegetett autó valójában úgynevezett SUV (ejtsd: suv), azaz Sport Utility Vehicle, legszellemesebb fordítása talán a szabadidő-autó (vö.: szabadidőruha, susogó); olyan járművek tartoznak ebbe a kategóriába, mint mondjuk a BMW X6-os és X5-ös, a Porsche Cayenne, a Lexus RX (a 350-es, a 400-as és a 450-es) és a többi, luxus minőségű belteret, felső kategóriás autókra jellemző menetteljesítményeket kínáló, de minimális terepjáró képességgel is bíró és terepjárósan robusztus felépítményt hordozó, igen drága gépkocsi.
Természetesen nem ez az évtized korrupciós ügye, egy minisztériumi fikuszbeszerzésen is többet szokás lopni 27 millió forintnál, bár politikai kommunikációval foglalkozó szakértők mindig úgy okoskodnak, hogy pont az ilyen kisebb simlikből lehet a legnagyobb botrányokat kavarni, mert a milliárdos vagy sok százmilliós összegek kevésbé hatnak a tízezer forintokban számoló átlagpolgárra, mint egy viszonylag szerény, tizenmilliós.
A másik körülmény, ami kiemelheti a SUV-botrányt a hasonló ügyek közül, éppen az, hogy középponti eleme egy drága jármű. Az autófetisiszta magyar társadalom érzékeny az ilyen témákra, gyorsan dekódolja az automárkák, típusok, felszereltségek szimbolikáját. Vizsgáljuk az esetet ebből a szempontból tehát.
A bankvezetők magas társadalmi érzelmi intelligenciájára és kifinomult ízlésére utal már a típusválasztás is: a Q7-est a lakosság autós szimbolikában tájékozott része kisportolt testalkatú, rövidre nyírt hajú, tetoválásokkal díszített, erőszakos viselkedésre hajlamos fiatalemberek autójaként azonosítja. Ami a szervezett bűnözés olajos fénnyel ragyogó aranykorában, a kilencvenes évek elején az S Klasse Mercedes (a bálnamerdzsó) volt, az ma az X6-os BMW és a Q7-es Audi. Az alivilág hivatalos gépjárműve.
Hogy miért? E két típus rendkívüli méreteivel, agreszszív formáival a brutalitást, a nyers erőt jeleníti meg. Takarodj az útból, vagy szétszedlek - valami ilyesmit üzen, csak kicsit trágárabb szavakkal. Leplezetlen, hivalkodó hatalom, pénz, mindent elsöprő fizikai erő. Aki ilyen autót birtokol, ilyenben ül, arról feltételezzük, hogy a fenti értékek bűvöletében él, a fenti jellemzőket szeretné hirdetni magáról.
Emlékezzünk vissza egy kicsit a már hivatkozott bálnamerdzsós időszakra: nagyjából azok vállalták az S Klassét, akik azt is, hogy a szervezett bűnözés holdudvarába sorolják őket, akik vonzódtak az alvilághoz, vagy szerették volna, hogy az emberek hasonlóképpen ítéljék meg őket (rettegjenek tőlük, csodálják őket), mint a maffiózókat. Volt ilyen zenész, tévériporter, sőt bankár is.
Ahogy ma is van.
Megjegyzendő, hogy a bálna széria sokat ártott a Mercedes hírnevének, túl brutális, túl hivalkodó volt, hiányzott belőle a gyártóra egyébként jellemző visszafogottság és funkcionális elegancia. A formatervezők belátták a tévedést, az újabb S Klassék már nem keltenek ilyen drabális és brutális hatást.
Az S Klasse kultuszának annak idején a híres és máig tisztázatlan '96-98-as, robbantásos alvilági leszámolássorozat vetett véget. A büszke és önnön hatalmukat, erejüket autóválasztásukkal is hirdető fiatalemberek villámgyorsan adtak túl a már robbanós Mercinek becézett autókon, és némileg megneszülten ültek át apró kis Corsákba, Polókba, és gyakran hátrapillantgatva zötykölődtek a nehezen megközelíthető befektetési helyszínekre. Akkoriban állítólag már másfél millióért lehetett alig használt S Mercedest kapni.