Túl öregnek találták az áruhitelhez
Két és fél millió forintra büntette az Egyenlő Bánásmód Hatóság a Magyar Cetelem Bank Zrt.-t, mert egy 77 éves férfitól megtagadták, hogy áruvásárlási kölcsönt vehessen fel - áll a hatóság nemrég nyilvánosságra hozott határozatában. A hatóság szerint a férfitól kifejezetten a kora miatt tagadták meg a hitelt.
A panaszos tavaly márciusban mosógépet szeretett volna venni az egyik műszaki áruházlánc budapesti boltjában. A mosógép 64990 forintba került, és a hitelintézet kihelyezett tájékoztatója szerint áruvásárlási kölcsönnel 10 havi kamatmentes részletre lehetett megvásárolni. A férfi szeretett volna élni az ajánlattal, mert úgy gondolta, hogy anyagi helyzete megfelelő biztosíték arra, hogy fizetni tudja a részleteket. Ahogy a hatóságnak is igazolta, a nyugdíja havi 146 ezer forint, a feleségéé 71 ezer forint, és semmilyen más hitelük nincs. Úgy ítélte meg, hogy az ajánlatnál rövidebb, nyolc hónapos futamidő alatt is meg tudnák venni a mosógépet. Csakhogy alig fél órával azután, hogy átadta a szükséges papírokat, a Cetelem Bank képviselője közölte, hogy nem kaphatja meg a kölcsönt. A panaszos szerint az elutasítást nem indokolták meg. Mivel úgy érezte, hogy életkora miatt esett el a hiteltől, a hatóságokhoz fordult.
A bank szerint a panaszost nem kezelték hátrányosan másokhoz képest. Kiemelték: számos 70 évnél idősebb ügyfelük van. A panasz benyújtását megelőző időszakban összesen 2765, 77 évnél idősebb ügyfél kért áruvásárlási kölcsönt, ebből 828 esetben engedélyezték az igénylést. A bank szerint áruvásárlási kölcsön esetében a visszafizetés valós biztosítéka az adós rendszeres jövedelme, így az életkornak jelentősége van. Azt is közölték, hogy elvégeztek egy tesztet a panaszos által megadott adatokkal, és ez alapján az informatikai rendszer legfeljebb hat hónapos futamidőre engedélyezte a kölcsönszerződés megkötését.
- Csakhogy ezt a számítást utólag végezték el, és a hat hónapra szóló kölcsönt fel sem ajánlották a férfinak mint kompromisszumos megoldást - mondja Kádár Tamás, a hatóság munkatársa. Kérésükre a bank azt is közölte, hogy olyan háztartások esetében, ahol a nettó jövedelem több mint havi 200 ezer forint (ahogy a panaszosnál), a hitelkérelmek több mint 90 százalékát támogatják.
A hatóság nem fogadta el a bank érvelését. Szerintük nem mondtak egy olyan szempontot sem, ami az elutasítás oka lehetett volna, vagyis megállapítható, hogy az ok mégis a panaszos kora volt. A hatóság szerint az igénylők kora és anyagi helyzete között bármiféle egyenes összefüggés feltételezése sérti az idősek emberi méltóságát. Szerintük banknak elsősorban az ügyfél vagyoni-jövedelmi viszonyait kell vizsgálnia.
A határozat indoklásában kifejtették, hogy a két és fél millió forintos bírság arányos, mivel a bank "jelentős vagyonnal rendelkezik". Ráadásul korábban már marasztaltak el pénzügyi szolgáltatót életkor szerinti hátrányos megkülönböztetés miatt. Szerintük ezt a döntést a Cetelem Banknak is módjában állt megismerni. Ugyanakkor a bank javára írták, hogy a férfit ért hátrány kompenzálása érdekében tárgyalást kezdeményeztek, bár egyezség végül nem született.
A Cetelem Bank bíróságon támadta meg a döntést. - Azzal érveltek, hogy a gyakorlatuk megfelelt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete ajánlásának, és érdemben bírálták el a kérelmet - mondja Kádár Tamás. Hozzátette: a bank a keresetben sem tudott megnevezni semmilyen konkrét okot, amiért elutasították az árukölcsönt. A bíróság végül helybenhagyta az Egyenlő Bánásmód Hatóság döntését.
Már legalább négy-öt hasonló esetünk volt, amikor a bank megtagadta a hitelt egy kérelmezőtől csak azért, mert idős - teszi hozzá Kádár Tamás. Ennek ellenére remélik, hogy a nyilvánosságnak és a két és fél milliós bírságnak visszatartó hatása lesz, és a jövőben ugyanolyan eséllyel folyamodhat hitelért egy idősebb, mint egy fiatalabb ember.