Tilosból vadászó traffipaxok
A rendőrségnek le kellene parancsolnia a járdákról, az autópályák leállósávjairól vagy a másutt, szabálytalanul álló, s ezért baleseti veszélyforrást is jelentő traffipaxos autóit - ez a Legfőbb Ügyészség (LÜ) álláspontja, amit azonban nem oszt a rendőrség.
Az ügyészség szerint ezekkel a járművekkel csak jogszabály-módosítással lehetne egyes esetekben kivételt tenni. Jelenleg azonban a sebességellenőrző autókra nem vonatkoznak speciális előírások. Számukra egyetlen jogszabály sem ad felmentést a vonatkozó rendelkezések betartása alól. A Fővárosi Főügyészség erre külön felhívta a BRFK közlekedésrendészeti főosztályvezetőjének figyelmét. Az LÜ szóvivője, Borbély Zoltán szerint a traffipaxos autók a járdán a gyalogosokat akadályozzák, az autópályák leállósávjában pedig veszélyforrást jelentenek.
Derce Tamás újpesti polgármester néhány hete levélben kérte az LÜ állásfoglalását, jogszerűnek tartja-e, ha a sebességmérő autók az ellenőrzéshez a KRESZ betartása nélkül foglalják el a közterületet, így például a járdákat és a járdaszigeteket. Újpest már 2003-ban kifogásolta a BRFK gyakorlatát, az akkori főkapitány, Kökényesi Antal azonnali hatállyal meg is tiltotta "a sebességmérő (...) rendőrségi autók szabálytalan helyen történő megállását". De ez a speciális tiltott parkolás újra rendszeressé vált.
Az LÜ igazgatásfelügyeleti osztálya válaszában az áll, hogy a rendőrség szolgálati, illetve járőr- és őrszolgálati szabályzata sem tartalmaz speciális előírásokat a gépkocsiból végrehajtott sebesség-ellenőrzés módjára. Mivel a "sebességmérés során várakozó rendőrségi gépkocsi nem használ megkülönböztető jelzést, és más kivételes szabály sem vonatkozik rá, erre az esetre csak a fenti (a KRESZ-ből idézett - a szerk.) szabályokat lehet alkalmazni. Márpedig "a KRESZ (...) a rendőrség járművei számára nem biztosítja a járdán megállás lehetőségét".
A BRFK másképp értelmezi a szolgálati szabályzatot, amely szerint "fontos közérdekből (...) ideiglenes jelleggel igénybe veheti az egyébként nem a közúti forgalom célját szolgáló közterületet (...)". Ugyanakkor "elengedhetetlenül fontos érdek fűződik a sebességhatárok betartásának ellenőrzéséhez", mivel a közlekedési, különösen a halálos kimenetelű balesetek jellemzően a sebességtúllépésből fakadnak.
A baleset-megelőzési célokkal egyetért az LÜ is, ám az ellenőrzések nem válhatnak parttalanná - mondta lapunknak Borbély Zoltán. A jogvita miatt folyamatosak az egyeztetések az ORFK-val, s "tisztázzák a helyzetet". Ha mégsem, ügyészi intézkedésekre is sor kerülhet, de ez inkább csak elvi felvetés, mivel "nem ellenfelekről", hanem jól együttműködő szervezetekről van szó.
Megoldás lenne, ha a készülő új KRESZ-ben és (vagy) a szolgálati szabályzatban is kivételként nevesítenék a sebességellenőrző járműveket, s azokat az eseteket és közterületi helyszíneket, ahol mentesülhetnek az általános szabályozás alól. Jelenleg a rendőrség által hivatkozott fontos közérdek kizárólag katasztrófahelyzetre, baleseti és rendezvényhelyszínek biztosítására vonatkozik. "A sebességmérés egyikbe se fér bele".