A diáknak brahiból már nem érdemes kockáztatnia
"Szar." Tömören csak ezt válaszolta az országos kompetenciamérés során minden kérdésre Robi, egy pesti általános iskola hatodik osztályos tanulója. Úgy érezte, nincs tétje a dolognak, hiszen nem kap rá osztályzatot, nem számít bele a felvételibe, nyugodtan vagánykodhat tehát egy kicsit.
Az országos kompetenciamérés - amelyet ezen a héten, mint 2003 óta minden év májusában, megírt az ország összes hatodik, nyolcadik és tizedik osztályos diákja - a tanulók számára ilyen értelemben valóban tét nélküli.
Az iskola, a helyi és az országos döntéshozók számára azonban épp fordítva: az olvasás-szövegértési és matematikai teszteken elért eredményekre alapozzák az oktatáspolitikai lépéseket. Kérdés, hogy ilyen körülmények között mennyire reálisan. Tét nélkül képesek-e, akarnak-e teljesíteni a gyerekek?
Menyhárt Sándor, a kőbányai Szent László Általános Iskola igazgatója azt mondja: a hatodikosok többnyire igyekeznek jól kitölteni a teszteket, még ég bennük a bizonyítási vágy. A nyolcadikosokat már kicsit nehezebb rávenni, hogy így év végén, amikor pár nap múlva elballagnak, komolyan vegyenek egy többórás tesztet. - Egy jó pedagógus azonban tudja motiválni a diákokat, hiszen a tanulók nem azért csinálnak meg valamit jól vagy rosszul, mert osztályzatot kapnak rá - véli az igazgató. A Szent Lászlóban éppen ezért mindig az osztályfőnököket küldik be felügyelő tanárnak a mérésekre, hiszen ők ismerik a legjobban a diákokat.
Menyhárt Sándor megjegyezte: Kőbányán több mint tízéves múltra tekintenek viszsza a különböző pedagógiai mérések - az önkormányzat nagyon komolyan veszi ezt -, így a diákok és a pedagógusok már hozzászoktak. A szerdai méréssel sem volt probléma, mondta Menyhárt Sándor, aki ettől függetlenül el tudja képzelni, hogy akadnak olyan diákok, akik brahiból rosszul töltik ki a teszteket.
- Csak nagyon ritkán találkozunk szándékosan rossz válaszokkal, olyannyira, hogy az arányukat százalékban nem is lehet kifejezni - közölte Pongrácz László, az Oktatási Hivatal mérési, értékelési főosztályának vezetője. A főosztályvezető mindössze két példát tudott hozni az elmúlt évekből. Egyszer egy diák az összes nyitott kérdésre a "nem tudom" választ adta. Egy másik diák szintén így kezdte el kitölteni a feladatlapot, majd mégis áthúzta a "nem tudom" válaszokat, és megoldásokat írt. Valószínűleg a tanára észrevette, és rászólt, hogy töltse ki rendesen a tesztet.
Azt ugyanakkor nem lehet garantálni, hogy egy diák a valós tudásának megfelelően oldja-e meg a feladatokat. A tapasztalatok szerint a kisebbek, a hatodikosok igyekeznek nagyon jól megírni a mérést. A nyílt végű válaszoknál például - ahová saját szöveget kell beírni - a hatodikosoknál a legkisebb, a tizedikeseknél pedig a legnagyobb a válasz nélkül hagyott kérdések aránya. Ennek okát - vagyis azt, hogy valóban nem tudják, vagy csak nem akarják tudni a választ - azonban szintén nem lehet mérni. Pongrácz László szerint azonban egy diáknak a kompetenciaméréshez való hozzáállása tükrözheti a tanuláshoz való általános hozzáállását, vagyis ilyen értelemben is lehet összefüggés a teszt eredménye és a tanulói teljesítmény között. Hozzátette: mindig akadhat néhány flegma, renitens kamasz, de azért az általános inkább az, hogy megpróbálnak jól teljesíteni.
A kompetenciatesztek ráadásul a főosztályvezető szerint a látszat ellenére nem is tét nélküliek a diákok számára. Igaz, hogy nem kapnak rá osztályzatot, és a felvételibe sem számít bele, a tavaly bevezetett egyéni mérési azonosítónak köszönhetően azonban a szülő és az iskola megnézheti az adott diák teljesítményét az interneten. Korábban csak az iskolai, illetve az országos átlagokat lehetett látni, most már azonban az okhir.gov.hu/okmfit oldalon még azt is láthatja az anyuka, hogy a gyereke az egyes feladatok közül melyiket nem tudta megoldani. Az eredmények összemérhetők az osztály, illetve az iskola teljesítményével, és az országos átlaggal is.
Ezt a kompetenciaeredményt a diák magával viszi a középiskolába is. Pongrácz László megjegyezte: nincs jó üzenete annak, ha a középiskolában egy olyan diákról, akinek a teljesítménye addig jó volt, a kompetenciaeredmények alapján ennek ellenkezője derül ki.