Új balatoni kompjárat?

Kisebb pengeváltás történt a Fonyódot és Badacsonytomajt összekötő, új kompjárat létesítése miatt a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) legutóbbi ülésén a szervezet elnöke, Suchman Tamás és Csepi Lajos közlekedési szakállamtitkár között.

Suchman a balatoniak nevében kikérte magának a közlekedési tárca hozzáállását az ügyhöz. Sérelmezte, hogy bár a balatoniak nem kértek egy fillért sem a tárca külön forrásaiból, csak a szakmai támogatását szerették volna megszerezni, a minisztériumi ügyintézők helyszíni szemlére sem voltak hajlandók az ügyben. A kialakult üzengetésben elakadtak a tárgyalások.

Csepi Lajos megjegyezte: a közlekedésfejlesztésre fordítható uniós pénzek végesek, tehát ha támogatáshoz jut a balatoni komp, akkor kevesebb útfejlesztés valósulhat meg.

A BFT Brüsszelhez fordult, hogy megtudja: az unió támogathatónak tartja-e a balatoni kompprojektet. Szalóki Flórián, a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) Irányító Hatóság vezetője elmondta: mivel Brüsszel informálisan egyetértett a projekt céljaival, bekerülhet az operatív program elszámolható területei közé. Egy projekt akkor juthat előkészítési forráshoz, ha azt a szaktárca, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség vagy az érintett régiós fejlesztési tanács támogatja. A kompprojekt az utóbbi kettővel rendelkezik, így a tárca egyetértése nem előírás,
de szerencsés lenne szakmai kompromisszumot kialakítani az üggyel kapcsolatban - legalábbis Szalóki Flórián szerint. Ha az unió - várhatóan a benyújtást követő 2-3 héten belül - befogadja az operatív program módosítását - aminek az a lényege, hogy a szilárd burkolatú utak építése mellett támogatást kaphassanak vízi átkelők is, akár megnyitva a forrást más, folyami átkelők fejlesztéséhez is -, abban a pillanatban lehívhatóvá válnak összegek a benne szereplő projektek előkészítésére, tervezésére, megvalósíthatósági tanulmányára. A KÖZOP-ban megnyitott, tehát már rendelkezésre álló 45 milliárd forintos keret kifejezetten program-előkészítésekre használható fel.

Az új kompjárat beindítását a tó északi partján futó 71-es főút egyre nagyobb zsúfoltsága teszi indokolttá és sürgetővé - mondta a projektgazda Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója, Horváth Gyula. A tó déli oldalán végigvezető M7-es autópályáról így könnyebben megközelíthetővé válna az északi part nyugati része, és onnan az M7-es, enyhítve a közlekedési gondokon. Az új vízi átkelővel csökkenne a térség járművek okozta környezetszennyezése, több mint egy órát lehetne megspórolni az észak-dél irányba tartó közlekedésben.

A tervezett balatoni kompátkelő 5,5 kilométeres útvonalat tenne meg Fonyód és Badacsonytomaj között panorámás kompokkal 20 perc alatt. (A Szántód és Tihany között közlekedő régi járat 1,4 kilométeres távot tesz meg 8 perc alatt.) Az 5,5 milliárd forintba kerülő projekthez két új komphajó beszerzésére és a két érintett kikötő átépítésére, út- és vasútvonalának átalakítására van szükség. A tó befagyásának kivételével egész évben üzemelő járat évente 300 ezer utast és 100 ezer gépjárművet szállítana, átvéve a jelenlegi legforgalmasabb Fonyód-Badacsony hajójárat utasait is. A beruházás 2011-re valósulhat meg.

A leendő új badacsonyi kompállomás
A leendő új badacsonyi kompállomás
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.