Iskolabuszból tanulói járat
Sikerrel lobbiztak a Volán-társaságok azért, hogy mentesüljenek a KRESZ egyes, ősszel életbe lépő előírásai alól: továbbra is szállíthatnak majd diákokat iskolába olyan autóbuszokkal, amelyeken nincs biztonsági öv. Legalábbis erre az elvi megállapodásra jutottak a hétfői egyeztetésen a buszos cégeket tömörítő Volán Egyesülés, valamint a közlekedési, az önkormányzati és a Pénzügyminisztérium képviselői.
A tárgyalásra azt követően került sor, hogy - miként arról már írtunk - a Volán-társaságok kifogásolták: szeptembertől már csak a biztonsági övvel, gyereküléssel, ülésmagasítóval ellátott iskolabuszok közlekedhetnek, noha a járművek felszerelésére, átalakítására nincs pénzük. Ezért több cég is kilátásba helyezte: ha nem lesz megoldás az ügyben, szeptembertől megszüntetik az iskolabuszokat, így a diákok a menetrend szerinti járatokra kényszerülnek.
A hétfői javaslat szerint mentesítenék a biztonsági öv beépítésének kötelezettsége alól a buszos cégek iskolásokat szállító járatait. A közlekedési tárcától kapott tájékoztatás szerint a Volán-társaságoknak csupán módosítaniuk kell az iskolabusz-szolgáltatás megrendelőivel - jobbára a településekkel, illetve társulásaikkal - kötött szerződéseiket. Az "iskolabusz-szolgáltatás" kifejezést a szerződésekben például "különjárati személyszállítás" megnevezésre kell cserélniük. Ezzel a módosítással - forrásaink szerint - az iskolásokat szállító járművekre már nem lesznek érvényesek az iskolabuszokra vonatkozó előírások. A közlekedési tárca közleményében hangsúlyozza: a gyermekek autóbuszos szállítását megrendelő önkormányzatok a módosítások után is kaphatnak állami támogatást ehhez a szolgáltatáshoz.
A rendőrségért - és így a közlekedésbiztonságért és baleset-megelőzésért - felelős Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium nem kívánta kommentálni a megállapodást, mondván, a KRESZ-módosítás előkészítése nem az ő asztaluk. A rendőrségen pedig azzal hárították el kérdéseinket, hogy ők a hatályos jogszabályokat tartatják be.
Más kérdés, hogy az Európai Unió 2012-től már csak olyan távolsági buszokat enged közlekedni Európa útjain, amelyeken kizárólag biztonsági övvel védett - ebből következően: csak ülő - utasok utazhatnak.
Úgy tűnik, a kormány (legalábbis az egyeztetésen részt vevő három tárca) képviselői nem kérték számon a Volán-társaságoktól, hogy az elmúlt két évben miért nem készültek fel az idén ősztől életbe lépő (szigorúbb) biztonsági előírásokra, végül is 35 ezer buszuk közül csak 500-at érintettek volna a változások. Brüsszel vélhetően nem lesz ilyen elnéző.