Iskolabuszok: övvel, vagy öv nélkül?

Tiltakoznak a Volán-társaságok, mert ősztől kötelező lenne az iskolabuszokon a biztonsági öv és a gyerekülés, de ezek megvásárlására, beszerelésére nincs pénzük. Az ügyben ma egyeztet a közlekedési tárca a Volán-társaságokkal.

A KRESZ egyik, szeptemberben életbe lépő előírása szerint minden iskolabuszon kötelező a biztonsági öv, valamint a 135 centiméternél alacsonyabb diákok számára a gyerekülés vagy az úgynevezett ülésmagasító. A kötelezettség ellen tiltakoznak viszont a Volán-társaságok, mert szerintük a járművek átalakítása, felszerelése túlságosan költséges, buszonként úgy kétmillió forintba kerülne. Több társaság kilátásba helyezte: ha életbe lép a szabály, akkor megszüntetik az elsősorban önkormányzatok által megrendelt s fizetett iskolajáratokat, így a diákok csak a menetrend szerint közlekedő buszokkal utazhatnának.

A győri Kisalföld Volán az elsők közt jelentette be, hogy szeptembertől megszünteti iskolabuszait, ha nem módosítják a KRESZ vitatott rendelkezéseit. Pócza Mihály, a társaság vezérigazgatója elmondta: a buszok átalakítása olyan költségekkel járna, amekkorát nem tudnak vállalni. Hozzátette: ha nem lesz megoldás, akkor a gyerekek menetrend szerinti buszokra kényszerülnek, amelyeken ugyancsak nincsenek gyerekülések és biztonsági övek. Pócza Mihály arra is felhívta a figyelmet: ha az iskolabuszok megszűnnek, az önkormányzatok elesnek a gyerekenként normatív támogatás gyanánt kapott 72 ezer forinttól. A kisebb települések önkormányzatai is tiltakoznak - levelet küldtek a szakminiszternek.

- Nemcsak pénzügyi okok, gyakorlati szempontok miatt is vitatjuk a szigorítást. Előfordul ugyanis, hogy a reggel iskolásokat szállító autóbuszaink később már menetrend szerinti járatban közlekednek. Ilyen esetekben pedig nehezen oldható meg, hogy sofőrjeink elpakolják a gyereküléseket és az ülésmagasítókat. Kérdéses továbbá: ha lenne is biztonsági öv az iskolajáratokon, jutna-e idő arra, hogy a sofőr ellenőrizze, be vannak-e kötve a gyerekek? - sorolta kifogásait Papp László, a most még 41 iskolajáratot működtető Vasi Volán Zrt. vezérigazgatója. Fontosnak tartotta megjegyezni: a statisztikák szerint elenyésző az olyan közlekedési balesetek száma, amelyek során autóbuszban sérülnek meg gyerekek. Papp László arra, hogy megkésett a tiltakozásuk, hiszen már 2007 óta ismertek a szigorítások tervei, azt válaszolta: "Ez jogos észrevétel."

Akadnak olyan Volán-társaságok, amelyek nemcsak tiltakoznak, hanem jogi érveket is keresnek.

- A szabályok nem rögzítik egyértelműen, mi számít iskolabusznak, ezért a jogalkotótól kértünk magyarázatot. A konzultáció során kiderült: iskolabusz az, amit az önkormányzatok vesznek gyerekek mindennapos iskolába szállítására. Eszerint pedig a Szabolcs Volán Zrt. önkormányzati megbízásból gyerekeket szállító járművei nem azok. Így ránk nem vonatkoznak az újabb kötelezettségek - fogalmazott Huba Péter, a társaság személyforgalmi igazgatója.

Hasonlóan vélekednek Szolnok megyében is, ahol nem meghirdetett menetrend szerinti iskolajáratokat üzemeltet a Jászkun Volán Zrt. Ezek anynyiban különböznek a hivatalos iskolabuszoktól, hogy egy-egy zsúfoltabb normál járat útvonalán közlekednek, de az iskolakezdéshez és -befejezéshez igazodnak. Ezek a járatok a hivatalos menetrendben nem szerepelnek, indulási, érkezési idejükről csak az oktatási intézmények, a gyerekek és a szülők kapnak tájékoztatást. A buszokat diákok és tanárok, valamint szülők is igénybe vehetik menetjeggyel vagy bérlettel. Ilyen járat Szolnokon két általános és három középiskola, valamint a főiskola tanulóinak közlekedését segíti. Ezenkívül az alföldi megyében még három városban működtetnek egy-egy hasonló járatot - tájékoztatott Gágyor Imre, a Jászkun Volán Zrt. üzletág-igazgatója. Szavai szerint mivel ezek a járatok nem klasszikus értelemben vett iskolabuszok - az önkormányzatoktól például nem kapnak támogatást üzemeltetésükhöz, s inkább járatkiegészítőkként szerepelnek -, nem vonatkoznak rájuk a speciális biztonsági előírások.

A Volán-társaságok kifogásai, jogértelmezései kapcsán megkerestük a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügy Minisztériumot. A tárca sajtóosztályán azonban azt közölték: szakértőik ma egyeztetnek a közlekedési társaságokat tömörítő Volán Egyesülés képviselőivel, addig pedig nem nyilatkoznak. A tárgyalás összehívása ugyanakkor azt jelzi: a tárca nem zárkózik el a vitatott előírás módosításától. Erre utal az is, hogy a távirati iroda jelentése szerint Csepi Lajos, a közlekedési minisztérium szakállamtitkára azt mondta egy tanácskozáson: "Az előíráson technikai módosításokat hajtanak végre, az iskolabuszok szeptembertől továbbra is szállíthatják a gyerekeket."

Noha az iskolabuszok kapcsán kirobbant vita szinte minden Volán-társaságot, így pedig minden megyét érint, akadnak az országban olyan települések, kistérségek, ahol nem okozna gondot a tervezet t szigorítás. A Zalakarosi Többcélú Kistérségi Társulás például az év elején vásárolt - pályázati támogatással - 28,5 millió forintért egy korszerű, amerikai iskolabuszt, hogy azzal szállítsák a gelsei iskolába a környék tizennégy településének tanulóit. Ezen a 67 személyes - kifejezetten a gyerekek szállítására kifejlesztett - autóbuszon pedig már szériatartozék minden ülésen a biztonsági öv.

Az önkormányzati tárca álláspontja az, hogy az iskolabuszokat ne érintse az a szeptembertől tervezett KRESZ-módosítás, amely alapján azokat is biztonsági övvel és gyereküléssel kellene ellátni - erről Varga Zoltán szakminiszter a keddi kormányszóvivői tájékoztató után beszélt. Véleménye szerint értelmezésbeli különbség van ebben a kérdésben. A meglévő rendszeren ezt a rendelkezést nem lehet számon kérni - tette hozzá a tárcavezető.

A zalakarosi kistérség iskolabuszának minden ülésén van biztonsági öv
A zalakarosi kistérség iskolabuszának minden ülésén van biztonsági öv
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.