Mozgó metrópénzek

A Minisztertanács 1976-ban döntött a Dél-Buda-Rákospalota metróvonal megépítéséről, s tekintettel arra, hogy különösen költséges beruházásról van szó, 1,1 milliárd forintot különítettek el rá. Ez a pénz meg is maradt, metró nem épült. Demszky Gábor Budapest főpolgármestereként 1998-ban, még a búcsúzó Horn-kormánnyal folytatott tárgyalások végén viszont diadalmasan jelenthette be, hogy bár elhúzódtak az egyeztetések, a metró 2003-ban indul.

A főváros első emberének derűlátása változatlan: kedden Brüszszelben tárgyalt a metróépítkezés uniós támogatásáról, és sikerről számolt be. Mégsem kell lemondani arról a hatvanmilliárd forintról, amit az unió szabálytalan közbeszerzések miatt visszatart az európai támogatásból, mert ez felhasználható más célokra, adott esetben még föld alatti építkezésre, a második szakasz finanszírozásának segítésére is. Ez a most könnyedén arrébb tolt hatvanmilliárd forint mintegy a hatoda lenne a 2006-ban elfogadott költségkeretnek, de viszonylagos nagyságát csökkenti, hogy immár 530 milliárd forintot látnak az utolsó számla végösszegeként azok, akik ellátnak odáig. A remélt startra már könnyebb fókuszálni: ennek dátuma most 2012.

A kalkulációkat nehezíti a metróépítkezések egyik alapigazsága, amely szerint egyetlen nap van, amikor viszonylagos pontossággal megmondható, mennyibe került a beruházás: az átadás napja teszi lehetővé az összegzést. Addig bármi megtörténhet. Jelen esetben az állam kevésbé kiszolgáltatott, mert egy meghatározott összeg felett mindenképpen a fővárosnak kell helytállnia. Kérdés, miből. Ahogy azt sem lehet most megmondani, hogy a kieső hatvanmilliárdot - amiből "csak" negyvenkettő jut az unióra - hogyan teremti elő Budapest.

Azt sem látni még pontosan, hogy mit jelent Brüsszelnek az az ígérete, amely szerint a most kiradírozott összeg a második szakaszra adott esetben felhasználható, ugyanis eddig erről az ütemről egészében elutasítóan nyilatkoztak, mondván, nem ígér akkora forgalmat, ami indokolná a közösség támogatását.

A Duna alá indul a fúró a Gellért tér alól
A Duna alá indul a fúró a Gellért tér alól
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.