Hamvába holt a sávszűkítési kísérlet
Mint arról tegnap beszámoltunk, Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) városfejlesztési főpolgármester-helyettes bejelentette: a városháza felkarolja a Levegő Munkacsoport kezdeményezését, és várhatóan júliusban több belvárosi főút kapacitását csökkentik, hogy biciklire és BKV-ra szoktassák az autósokat. A még egyeztetés alatt lévő, de már kiszivárgott tervek szerint egy-egy sávot levennének a Kossuth Lajos utcáról, a Rákóczi útról, a Hegyalja útról, a Bajcsy-Zsilinszky útról és az Üllői útról, azok helyén pedig buszsávot, kerékpárutat vagy parkolót alakítanának ki, illetve szélesítenék a járdát.
A főváros terveit szakmai és politikai össztűz fogadta. A Közlekedéstudományi Intézet három szakértője a városházához címzett levélben azt írják, a "mesterséges torlódások" előidézését nem tartják célszerűnek, a sávszűkítések miatt az autósok nem fognak tömegközlekedésre váltani, amíg az nem lesz lényegesen jobb színvonalú, holott pont az volna a lényeg, hogy alternatívát adjanak az autósoknak.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület is rossz ötletnek tartja a főváros felvetését. Közleményükben azt írják: Budapesten naponta 3400 busz robban le, több mint negyven vonalon kritikus a zsúfoltság, kevés a busz. Így az autósok tömegközlekedésre szoktatása a jelenlegi tömegközlekedési kínálat mellett "csak szép álom marad".
A javaslatnak politikai ellenzői is vannak. Ikvai párttársa, Lakos Imre fővárosi közlekedési tanácsnok a kísérletet agyrémnak, íróasztalötletnek nevezte, amely "minden ésszerűséget nélkülöz". Lapunk úgy tudja, a területet felügyelő Hagyó Mikós (MSZP) városüzemeltetési főpolgármester-helyettes a javaslatot jelenlegi formájában nem támogatja, így az jó eséllyel nem is kerül a főpolgármesteti kabinet, illetve a Fővárosi Közgyűlés elé.