1,2 millió forintba került az állam lustasága
A milliós kiadásra egyértelműen a döntéshozók totojázása miatt volt szükséges. Mivel eddig minden kormány szavakban nagyon támogatta a jellegzetes hazai termékek népszerűsítését, a hungarikum.hu-t már jóval korábban meg kellett volna venni. Márpedig lehetőség volt rá. Az eredeti tulajdonos – a tárca dokumentumai szerint egy bizonyos Szabó Gábor – csak 2000 áprilisában foglalta le a címet. Vagyis a regisztráció indulása után több évvel. Így két kormány is elügyetlenkedte a lejegyzést, fütyültek a megszerzésére.
A címen honlap egyébként nem üzemelt, ezért a Hungarikum Bizottság megkereste Szabó Gábort tavaly nyáron. Végül az alkudozás után szeptemberben állapodtak meg. A tárca szerint jó üzletet kötöttek, mondván, ilyen esetekben több millió forintot is fizetni kell. De azt nem árulták el, meddig srófolhatta volna az árat a régi tulajdonos.
Ennek ellenére Szabó úr szép profitot tehetett zsebre. A legtöbb minisztérium működtet honlapokat, ezeknek regisztrációja – vagyis a cím megvásárlása a szolgáltatóktól – általában 2500 forint körül mozog, csak ritkán haladja meg 10 ezret. Az éves fenntartás sem több általában 2-3 ezer forintnál. Így a régi tulajnak a 13 év alatt könnyen meglehet, hogy még 30 ezer forintjába sem került a cím – hiszen honlapot nem működtetett rajta –, vagyis közel ötvenszeres pénzt kaszált.
– Az értékes címek vásárlása szempontjából a vételár átlagosnak mondható itthon – mondta a Blikknek egy neve elhallgatását kérő programozó. – Hatalmas összegeket főleg az Egyesült Államokban fizetnek a foglalt netes címekért.