Átvágták? Panaszkodjon másokkal!

Nem volt szívbajos a portugál telefontársaság és hárommillió ügyfelének "számlanyitási díjat" számlázott ki. De ráfázott: fogyasztók egy csoportja pert indított, a bíróság jogtalannak ítélte a díjat, a céget pedig hetvenmillió eurós (19 milliárd forintos) kártérítésre kötelezte.

Így kell ezt - mondja az Európai Bizottság, amely szerint az EU-polgárok háromnegyede szívesebben megvédené a jogait (akár bíróságon is), ha más fogyasztókkal együtt indulhatna harcba. Ezt tették egy holland bank kliensei is, akikre úgy sóztak rá egy pénzügyi terméket, hogy annak kockázatairól nem kaptak elég egyértelmű tájékoztatást. Végül 165 ezren kaptak összesen másfél milliárd eurós (négyszázmilliárd forintos!) kártérítést.

Igen ám, de úgynevezett kollektív jogorvoslat csak tizenhárom EU-tagállamban létezik (egyetlen közép-európai ország sincs köztük), és ott is ritkán alkalmazzák. Márpedig a piacok bővülésével mind több fogyasztó jogait sértheti egy-egy kereskedő vagy szolgáltató, ráadásul gyakran országhatárokon átnyúlva. További gond, hogy az emberek többsége, ha panaszkodni kezd is, az első elutasító válasz után feladja a küzdelmet. Hosszadalmas, bonyolult és költséges jogi eljárások: íme a fő ellenérvek egy Eurobarometer-felmérés szerint.

Azért is jó a közös fellépés - amelyet a brüsszeli bizottság szeretne EU-szerte bevezetni -, mert néhány eurós átvágásért senki sem fog bíróságra rohangálni, de több ezer károsult együtt már megszorongathatja a simlis vállalatot. Na persze, ha elismerik a kollektív jogorvoslatot. Mert Írországban hiába panaszkodott egy ügyfél, hogy a biztosítója előzetes figyelmezetés nélkül felszámol huszonöt eurót, ahányszor csak változik a biztosítási kötvény (például még egy autóra köt valaki biztosítást), és hiába döntött úgy az ombudsman, hogy ezt a pénzt mindenkinek fizessék vissza, a legfelső bíróság elvetette a kérést. A jogtalanul beszedett díjat kizárólag a panaszosnak térítették meg.

Fekete lyukak vannak a rendszerben - ismerte el Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi EU-biztos, akinek javaslatcsomagja mégsem tette boldoggá a fogyasztói szervezeteket. A BEUC (Európai Fogyasztók Szövetsége) kiábrándítónak és ambíció nélkülinek nevezte a brüsszeli terveket, amelyekről most újabb konzultációsorozatot kezdtek - ahelyett, hogy a korábbi egyeztetések alapján végre konkrét akciókat ajánlottak volna. Monique Goyens BEUC-vezérigazgató szerint "az Európai Bizottság csak megy körbe-körbe".

Szó, ami szó, ezúttal is sikerült igazi uniós dokumentumot elővarázsolni. Négyféle opciót vázolnak fel (1. nincs intézkedés; 2. együttműködés a tagállamok között; 3. politikai eszközök kombinációja; 4. kötelező intézkedések bevezetése), hozzátéve, hogy a "különböző elemek ötvözése" is lehetséges... Annyit máris hangsúlyoznak Brüsszelben, hogy Európában nem akarják bevezetni az amerikai rendszert, amelyben több millió dolláros büntető kártérítések repkednek: a cél a jogorvoslat, nem a bosszú.

Felborul a bébikomp, aggódik az EU

Veszélyes dolog a bébikomp: évente gyermekek ezreit kell a miatta bekövetkezett balesetek után kezelni. Szakértők szerint a bébikomp minden más csecsemőknek szánt terméknél több sérülést okoz. (Olyan kerekes készülék ez, amelynek segítségével a járni még nem tudó kisgyermek közlekedhet.) Az effajta balesetek - például a felborulás vagy a lépcsőn leesés - rendkívül súlyosak is lehetnek, hiszen többnyire a fej sérül meg. Új európai biztonsági szabványt vezettek hát be (már közzé is tették az EU hivatalos lapjában), amely stabilitásvizsgálatokat és a felborulás kockázatát csökkentő követelményeket határoz meg. Fontosak a felnőtteknek szóló figyelmeztetések is, hiszen végső soron a felnőtt biztosítja, hogy a bébikompban ülő gyermek körüli környezet biztonság legyen.

Mivel a bébikomp túl hosszú használata megzavarhatja a gyermek járóképességének fejlődését, a szabvány előírja: a bébikompon arra is fel kell hívni a felnőtt figyelmét, hogy a termék nem alkalmas olyan gyermeknek, aki még túl fiatal ahhoz, hogy segítség nélkül üljön. Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi EU-biztos közölte: "A szabvány az unió legfiatalabb és legsérülékenyebb polgárainak biztonságát hivatott növelni." (Munkatársunktól)

Titkolódznak a bankok. Az ügyfelek együtt könnyebben megvédik az érdekeiket
Titkolódznak a bankok. Az ügyfelek együtt könnyebben megvédik az érdekeiket
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.