Miata, angol módra

Kockázatos vállalkozásnak indult, de bejött, hiszen brit receptre elkészített japán sportkocsijával húsz éve rekordokat döntöget, és díjakat söpör be a Mazda.

Voltak a klasszikus angol roadsterek, de többségük kihalt, mert alig vették őket, ezért merész döntésnek tűnt a Mazdától, hogy ebben a műfajban alkot egy tömegautót. Hezitáltak előtte eleget, és egy kicsit féltek is a gyári marketingesek, pedig nem volt mitől. Az MX világsiker lett, és 1989 óta hódít, miközben alig igazítottak fazonján. Igaz, arca kétszer is kisebb plasztikai műtéten esett át, de alakját megőrizte.

Húszévesen is jól tartja magát, ami a gyorsan változó autódivatnál szokatlan, miközben halomra nyeri a díjakat és döntögeti a csúcsokat. Az MX-5-öst Japánban Miata néven forgalmazták, de a tervezés filozófiája mindkettőnél azonos volt: a japán Jinba Ittai kifejezés a vezetési élményre utal, és nagyjából annyit jelent, hogy ló és hajtója eggyé válik a száguldásban.

A Mazda MX-5-ös a Guinness Rekordok Könyve szerint minden idők legnagyobb példányszámban eladott kétüléses sportkocsija, 1989-es bevezetésétől tavaly decemberig összesen 857 ezer készült az autóból, ebből 254 ezer Európában talált gazdára. A két évtized alatt az MX-5 összesen 178 jelentős autóipari elismerésben részesült. Ez alól a mostani, harmadik generációs modell sem kivétel, összesen 58 díjat tudhat magáénak, többek között megválasztották a 2005-2006-os év japán autójának, illetve a Top Gear magazin szavazásán a 2005 év roadsterének.

A Mazda 2006-ban mutatta be MX-5 Roadster Coupe változatát, mely megőrizte a jellegzetes roadsterjegyeket. A villanymotorral mozgatható keménytető 37 kilogramm, és alig foglal el több helyet a csomagtartóból, mint a ponyva. Ezzel megmaradt a vászontetős kivitel ideális 50:50 arányú tömegelosztása az első és hátsó tengely között, valamint a 150 literes csomagtartó. A Roadster Coupe utastere hatvanas tempónál, és durva útfelületen is 2,7 decibellel csendesebb a ponyvás változatnál, köszönhetően az első felfüggesztés uretán töltetének és a tetőszerkezet hangszigetelésének.

A kocsi orrába, az első tengely mögé épített motor kedvező súlyelosztást, a hátsókerék-hajtás pedig igazán sportos autózást kínál. Az 1,8 literes és 2 literes négyhengeresek öt-, illetve hatfokozatú kézi, illetve automata sebességváltóval rendelhetőek, a vászontetős alapváltozat ára 5,58 millió forint. A 160 lóerős teljesítményű 2 literes MZR a hatfokozatú kézi sebességváltóval 7,6 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren, és kilométerenkénti CO2-kibocsátása 181 gramm. A hatfokozatú automatikus sebességváltó Direct Activematic funkciója a kormánykeréken elhelyezett váltófülekkel kapcsolható. Ha a vezérlő elektronika úgy ítéli meg, hogy már szükségtelen az alacsonyabb sebességfokozat, visszaáll normál üzemmódba. Az egyre gazdagabb és biztonságosabb felszereltség ellenére sem hízott meg az autó, melynek menetkész tömeg 1075 kg. (B. J.)

Mazda MX-5 Roadster Coupe

 

1989-es bevezetésétől 857 ezer készült, Európában negyedmillió kelt el a kétüléses Mazdából
1989-es bevezetésétől 857 ezer készült, Európában negyedmillió kelt el a kétüléses Mazdából
Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.