galéria megtekintése

Nem kell félniük csalóknak, az órák pörögnek, a zsaruk helyben járnak

11 komment


Boda András

Börtön jár 2013 óta a kilométeróra manipulálásáért, de ez nem sokat ér a csalók ellen. Három év alatt csupán három ügy zárult vádemeléssel.

Noha 2013 júliusában életbe lépett a büntető törvénykönyvnek az a rendelkezése, amely egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti a járművek kilométerórájának manipulálását, visszatekerését, a csalóknak nem kell különösebben félniük a lebukás utáni felelősségre vonástól. Ezt jelzik legalábbis az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) vonatkozó adatai, amelyekről a Népszabadság kérésére három hét után tudták tájékoztatást adni.

Az ORFK-tól kapott, az ­Egységes Nyomozóhatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztikából származó adatok szerint 2013-ban, a szigorítás évében egyetlen eljárás sem indult kilométeróra-manipulálás ­miatt. 2014-ben már 19 ilyen bűncselekményt „regisztráltak", de abban az évben nem akadt egy sem, amelyik vádemelésig jutott volna. 2015-ben már 72 hamisításra derült fény, s ebben az évben már volt eredmény, igaz, meglehetősen szerény. Tavaly három ügy vádemelésig jutott. Az idén júliusig 41 bűncselekményt regisztráltak, de újabb vádemelés nem történt.

A nem éppen fényes statisztika annyiban nem meglepő, hogy a Btk.-szigorítás nyomán sem változott: továbbra is elsősorban feljelentés, bejelentés nyomán indul eljárás. Mint azt az ORFK kérdésünkre elmondta, „a gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítása bűncselekmények nyomozására nem alakult nyomozócsoport." Így viszont az esetek túlnyomó része titokban marad. Ha valaki még a vásárlás előtt – például egy szervizben, alapos átvizsgálás során – deríti ki, hogy „pörgetett" az óra, egyszerűen eláll a vételtől, aligha tesz feljelentést. A csalásra sok esetben egyáltalán nem vagy csak hónapokkal, netán évekkel a vásárlás után derül fény, akkor pedig már hiábavalónak tűnhet a feljelentés.

 

Pedig sok jel utal arra, hogy a használtautó-piacon egymást érik a visszapörgetett kilométerórájú – így valós értéküknél többért árult – autók. Miként arról a közelmúltban írtunk, a még viszonylag optimistának tekinthető – félszáz legálisan működő használtautó-kereskedőt tömörítő – Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületénél is úgy látják: a piacon kínált használt ­autóknak úgy tíz százalékának lehet manipulált az órája. Csak viszonyításképpen: az ország legnagyobb, használt kocsit kínáló hirdetési portálja, a használt­auto.hu­ jelenleg több mint 90 ezer járművet kínál. És akkor még ott a helyzetet sokkal sötétebbnek látó Hamisítás Elleni Nemzeti Testület becslése: „az importált használt gépjárművek 90 százaléka és a belföldi kereskedelemben értékesítésre kerülő példányok mintegy 50 százaléka manipulált kilométerórákkal rendelkezik".

A kilométeróra visszatekerése sok esetben egyáltalán nem vagy csak évekkel a vásárlás után derül ki
A kilométeróra visszatekerése sok esetben egyáltalán nem vagy csak évekkel a vásárlás után derül ki
Boros Jenő / Népszabadság

Bár nem látszik, hogy a rendőrség megfeszülne az óratekerések ügyé­ben, a Btk.-módosítás nem volt teljesen hiábavaló. A használtauto.hu összesítése szerint ugyanis a náluk hirdetett kocsik átlagos futásteljesítménye 128 ezer kilométerről rövid idő alatt 178 ezerre nőtt, ami arra utal, a súlyosabb büntetés meglebegtetése hatására egyre több valós adat jelenik meg a hirdetésekben.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.