galéria megtekintése

Turbó Ladával támadnak az oroszok

3 komment


Boros Jenő

Az államilag támogatott autócsere ellenére is esnek az eladások az orosz piacon, ezért októbertől négynapos munkahétre állnak át a Ladákat is gyártó AvtoVAZ-nál.

Évtizede még volt olyan márka, mely Moszkvában nyitotta meg első szalonját, a rohamtempóban bővülő eladások majdnem utolérték a legnagyobb európai piacét, a beruházók keresték az orosz kormány kegyeit és verekedtek a férőhelyekért a moszkvai motorshow pavilonjaiban. Mindez már csak emlék.

2018-ban indulhatna a Lada X-Code tanulmánymodellből fejlesztett sportterepjáró sorozatgyártása
Forrás: AvtoVaz

És nem csak az EU-s embargó miatt­ romlott a helyzet, rossz volt az már korábban is. Az autóeladásokat évek óta központi támogatásokkal tartják életben: a stimulálószer hat, mert a korábbi előrejelzéseknél jobban alakult a piac és az első hét hónapban 781 ezer új személyautó kelt el, ami „csak” 14,4 százalékkal marad el az előző év azonos időszakától. Az AEB adatai szerint az orosz ­piacon forgalmazott hetven márka közül éves szinten csak a Cadillac tudta növelni eladásait, ami 724 darabot és harmincszázalékos bővülést jelentett, a tömegmodelleknél tart a zuhanás. Az orosz kormány két éve meghirdetett második programjában a hatévesnél idősebb autójukat hazai gyártású újra cserélőket 40 ezer és 350 ezer rubelnyi összeggel támogatta. Az AEB adatai szerint 2015-ben 1,6 millió új személyautó kelt el, ez 37 százalékkal és 900 ezer darabbal maradt el az előző évtől, decemberben pedig már 45,7 százalékos volt a zuhanás. A kedden bejelentett döntés értelmében október 17-től február 19-ig ismét négynapos munkahétre állnak át a Ladákat is gyártó AvtoVAZ telephelyein.

 

A harmadik központi dopping is sokba került, rá­adásul miközben az olajbevételek zuhannak, akkor az orosz költségvetésből 2016 első felében 20 milliárd rubelnyi (73 milliárd forintnyi) támogatást kellett kiutalni az évi 3,2 millió darabos kapacitású járműágazat életben tartására. Ez némileg javította az eladási statisztikákat, de nem növelte a részvételt a vasárnapig nyitva tartó moszkvai motorshow-n, ahol kevés márka jelent meg, és azok is csak helyi dílerként, jött viszont féltucatnyi kínai és az iráni Khodro cég.

Egyetlen világpremier sem jutott a Moszkvai Nemzetközi Autószalonnak, ahol inkább csak a hazaiak néhány tanulmánymodellje érdemel említést. A KAMAZ, a Yandex és az állami járműfejlesztő NAMI közös fejlesztése a villamos hajtású robot minibusz.

A legnagyobb helyi gyártó, az AvtoVAZ koncepcióiból egyértelműen­ látszik, hogy formavilágban és kategóriában is a világtrendet követik a következő Ladák, melyekkel betörnének az SUV, vagyis sportterepjáró kategóriába. Nicolas Moore vezérigazgató és Steve Mattin formatervezési igazgató mutatta be a Lada X-Code tanulmánymodellt, mely kétségtelenül versenyképes lehet, a gond csak annyi, hogy sorozatgyártása 2018-ban indul. Karakteres és tetszetős a ­X-Ray koncepció is, a már futó Vesta pedig tényleg feldobta az eladásokat, de csak annyira, hogy egy számjegyűre csökkent a Lada márka visszaesése. Az orosz piacon továbbra is vezet az AvtoVAZ–Renault–Nissan: a csoport idén hét hónap alatt 260 ezer autót (–15,5 %) adott el, legnépszerűbb márkája továbbra is a Lada, melyből 146 ezer (–9,9 %) kelt el. A korábbi piacvezető Grantából idén ötvenezer kelt el, ami 22 ezer darabbal kevesebb az előző évi eredménynél, ráadásul 3,5 ezer darabbal elmarad a modellek listáját vezető Hyundai Solaristól.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.