Kampányút Tibetbe, Csepelekkel

Tesztelésnek indult, verseny lett belőle, méghozzá erős mezőnyben és kemény terepen. Kínát meghódítani, ez volt a célja már hatvan éve is a járműmárkáknak, így a Csepel Autógyárnak is, erre a legjobb eszköz a helyi bemutató. A magyar kocsik karavánja 1956 szeptemberében indult el, a három HDS420-as különleges felkészítést kapott az 5160 kilométeres túrára, melynek célja magashegyi teszt volt.

Magyar teherautók a dalai láma palotájánál
Fotó: Rév Miklós

A Járműfejlesztési Intézet által felkészített motorokat az 5450 méteres magasság ritka levegője miatt Rootes kompresszorokkal szerelték fel, a nagyobb felületű hűtőrendszer mellett a hegymenetet kétfokozatú hátsóhíd-áttétel és öt terepfokozat, a lassítást kipufogófék segítette.

A német, kínai, csehszlovák és szovjet modellek többször elakadtak, a három Csepel HD–420 teherautó motorja hiba nélkül teljesítette a különleges távot, melyen gyorsabbak és megbízhatóbbak voltak vetélytársaiknál. Az egy hónapos túra Lancsoutól Tibet szívéig, a dalai láma palotájáig három tartományt érintett: Csin Hai, Kansu és Si Kan egyes területein éjszaka mínusz 25 Celsius-fokos volt a hőmérséklet, nappal 35 fokos a hőség.

A legendás győri Rába Botond katonai terepjáró tervezője, Winkler Dezső is részt vett a motorfejlesztésben, mely a ritka levegőjű magasságokban is teljesítményvesztés nélkül működött. Az első hazai teszteken „műhegyet” használtak: kétszáz literes hordót építettek szabályozható torokkal, a szerkezet belsejében elhelyezett műszerek mutatták a légnyomást, az adatokkal pedig meg tudták határozni, hogy éppen milyen keverékre van szüksége a motornak, melyet mechanikus levegőfeltöltővel szereltek fel.

A műhelykísérletek után a Bükk útjain­ tesztelték a motorokat, majd következett a nagy túra, melyen Olajos János, Tolnay Antal, Rugyai Andor, Sárvári István és Galambfalvy Andor próbamestereken kívül részt vett Pentelényi János a Csepel főkonstruktőre, a legendás magyar Pente kisautó tervezője, valamint dr. László András orvos és Rév Miklós, a Szabad Nép fotóriportere. A konvojhoz a Kínai Néphadsereg biztosított kíséretet, a katonák olykor platón vagy a vezetőfülkében utaztak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.