A sorozat belső égésű motorosokkal indult, de a járműipari trendeknek megfelelően egyre több csapat épít villamos meghajtású autót. A szponzorok célja, hogy már a diploma megszerzése előtt gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a mérnökhallgatók. Ahogy a járműiparban, úgy a támogatások mértékében és persze a versenyeken is a németek dominálnak, amin nincs mit csodálkozni, hiszen a kelet-európai csapatoknál tízszer, némelyiknél százszor nagyobb költségvetéssel dolgoznak. Így telik nekik szállítókamionra, titán lengőkarra, a legújabb akkumulátorra, lézerhegesztőre meg tartalékalkatrészekre is. Hála több lelkes cég támogatásának, idén már nemzetközi megmérettetésen is részt vehettek a magyarok.
A legrégebbi hazai csapat, a BME Formula Racing Team már tizenegyedik autóját építette: az idei modell is kompozit pilótafülkés és elektromos konstrukció, az FREC006-osnak mind a négy kerekét egy-egy villanymotor hajtja. A csapat itthon és külföldön is a legeredményesebb volt a magyarok közül. Júniusban megnyerték a Német Villamosmérnökök Egyesülete (VDE) által Neumünsterben szervezett idénynyitó E-Race-t, és a versenytársak szavazatai alapján megkapták a legjobb csapatnak járó különdíjat is. Júliusban az autóversenyek mekkájának számító Silverstone-ban félszáz villamos hajtású között a BME Formula Racing Team második lett, és a száznegyven nevezett csapat között abszolút nyolcadik helyen végeztek.
Aztán következett két hazai verseny a Győr–Gönyű kikötőben: az elsőként megrendezett Formula Student Easten is a németek vitték a pálmát, és szoros versenyben a CAT-Racing (Coburg) lett az első, az ugyancsak német és benzines High-Octane Motorsports (Erlangen) a második, az abszolút harmadik helyezett BME Formula Racing Team pedig nemcsak a legjobb eredményt elérő villanyautó csapata volt, de a gyorsulásban verték a mezőnyt, az energiahatékonysági viadalon másodikok lettek, összesen hét díjat gyűjtöttek be.
A németországi futamot választotta a Széchenyi István Egyetem által példamutatóan támogatott Arrabona Racing Team, melynek autója a győri SZEngine által épített egyhengeres motorral Hockenheimben hetvenhárom csapat között tizenhetedik lett.
|
A legsikeresebb magyar csapat, a BME Formula Racing Team villanyautója A szerző felvétele |
A hetedik Formula Student Hungaryn, a gönyűi kikötőben rendezett szezonzáróra 43 csapat, köztük a teljes magyar mezőny nevezett, igaz, nem mindegyiknek alakult szerencsésen a verseny. A miskolciak nem tudtak átmenni a gépátvételen, a kecskeméti Kefo autója a tartóssági verseny közben megállt, aztán a győri egyetemisták pilótája hibázott, és összetört futóműve miatt fel kellett adnia a versenyt. Más csapatokkal együtt a budapestieket is rosszul érintette, hogy végeredményből kimaradt a Formula futamokon komoly pontszámot jelentő energiahatékonysági értékelés és díjazás.
Ahogy a többi futamon, Gönyűben is a németek taroltak: első lett a Running Snail Racing, majd a Rennstall Esslingen és a CTU Cartech Prague következett. A magyar csapatok közül a BME Formula Racing Team gyorsulásban második, összetettben hetedik lett, az Arrabona Racing Team tizenhatodik, a kecskeméti Kefo Motorsport 32., a Formula Racing Miskolc 40. lett.