A negatív piaci csúcs 88,3 százalék

A Goldman Sachs előrejelzése szerint a 2009-ben legfeljebb 10,7 millió személyautó eladásával lehet számolni az európai piacon, ami éves szinten 20,5 százalékkal kevesebb, mint tavaly.

Az első hónap messze alúlmúlta a prognózist: egyetlen márka sem tudta növelni forgalmát, és ha továbbra is ebben a tempóban zuhannak az eladások, akkor hamarosan bekövetkezik az Európai Személyautó-gyártók Szövetsége elnökének előrejelzése, mely szerint minden tizedik autóipari vállalat csődbe mehet. Lars Holmqvist, a CLEPA elnöke szerint félezer vállalat támogatás nélkül képtelen lesz hiteleit törleszteni, rajtuk csak az Európai Unió 25 milliárd eurós támogatási csomagja segíthet, ennek feltétele az állami garanciavállalás.

A General Motors három üzemének bezárását fontolgatja: a jelöltek között van a belgiumi Antwerpen, az angliai Ellesmere Port és valamelyik németországi telephely. A CSM Worldwide adatai szerint a GM európai kapacitása 2008-ban már meghaladta a 2,1 millió darabot, miközben csak másfélmillió autót gyártott.

Az Európai Unióban 12 millió embert foglalkoztat a járműipar, a CLEPA adatai szerint ötezer autóipar cég működik Európa-szerte, közülük háromezer tagja a szövetségnek, és ezek együttesen hárommillió embernek adnak munkát, a cégek forgalma háromszázmilliárd euró.

Az ACEA adatai szerint az EU és az EFTA piacain januárban 960 ezer új személyautó kelt el, ez 27 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Valamennyi országban zuhantak az eladások, az új EU-tagoknál nagyobb mértékű, mintegy 34 százalékos, a régieknél 26,3 százalékos a visszaesés, a negatív csúcsot Izland tartja 88,1 százalékkal, a lengyelek 5,3 százaléka a legkisebb a térségben.

A márkák közül továbbra is a Volkswagen vezet 106 ezer autóval (-18,8%), aztán a 89 ezer darabos Ford (-18,9%) következik, harmadik a 67,8 ezres Peugeot (-24,8 %), aztán a 66,9 ezres Fiat (-27,7% ) és 66,3 ezres Opel/Vauxhall (-34,6%) következik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.