Az 1961-es szintre esett az olasz autóipar

A tavalyinál kevesebb új személygépkocsit utoljára másfél évtizede vásároltak Európában, és idén még kisebb lesz a forgalom a kereskedésekben.

Mínusz hárommillió új autóval számolnak 2009-ben a gyártók Európában, ahol nem változnak a nevek a toplista élén, melyet továbbra is a német piac, német cégcsoport és német márka vezet. Tavaly a VW konszern 3,026 millió új személyautót értékesített, ebből 1,57 millió volt Volkswagen, és a topmodellek listáján őrzi első helyét a Golf. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint tavaly 14,7 millió új személyautó és terepjáró kelt el, ez 1,25 millióval kevesebb, mint 2007-ben. A kontinentális esés mértéke tavaly 7,8 százalékos volt,

Az elemzők többsége szerint az idén 20 százalékos eséssel lehet számolni, ami nagyjából hárommillió darabbal kevesebb, és éves szinten 12 milliós piacot jelent. Ezzel számolnak az autógyártók és beszállítók, melyek a korábbi gyakorlattal ellentétben már nem éves, hanem csak két-három hónapra szóló mennyiségre kapnak megrendeléseket. Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke ezt így fogalmazta meg: "Látótávolságon belül kell vezetnünk. Nem termelünk raktárra, kínálatunkat minden korábbinál szorosabban kell a kereslethez igazítani". Ez persze azt is jelentheti, hogy hosszabbak lesznek a kiszállítási idők, vagyis a vevőknek többet kell várniuk az autóra.

A tavalyi csökkenésben - mínusz 43,3 százalékkal, illetve 40,9 százalékkal - Izland és Lettország vezet a 28,1 százalékos spanyolok előtt. Izlandon kilencezer, Spanyolországban 1,16 millió új autó kelt el. A legnagyobb piacon, a németeknél a 3,09 millió darab egy év alatt 1,8 százalékos csökkenést jelent.

A legnagyobb növekedést, plusz 17,3 százalékot Szlovákiából jelezte az ACEA, melynek összeállítása szerint északi szomszédaink tavaly hetvenezer új autót vettek. Mint arról már beszámoltunk, Magyarországon 2008-ban 11 százalékkal estek az eladások, ami az MGE adatai szerint 158 ezer új személyautót jelent.

Az Európai Unió régi tagjainál összesen 13,151 millió, az újaknál 1,154 millió új autó kelt el, ami az előbbieknél 8,5 százalékos, utóbbiaknál 0,7 százalékos csökkenést jelent egy év alatt.

A cégcsoportok eladási listáján a hárommilliós Volkswagen AG után az 1,886 milliós PSA Peugeot Citroen, az 1,4 milliós GM, az 1,286 milliós Renault és az 1,179 milliós Fiat következik. Olaszország termelése évtizedekkel korábbi szintre esett vissza: a 2007-es 910 ezer helyett 650 ezer autót gyártottak, ennél kisebb darabszám utoljára 1961-ben volt. Akkoriban közel félmillió autót exportáltak az olaszok, akik tavaly másfél millió importautót vettek.

Az európai piacvezető Volkswagen eladásai egy év alatt 3,8 százalékkal estek. A márkáknál a növekedés mértékében az európai piacon a Jaguar vezet 12,6 százalékkal, a 8,8 százalékos Nissan és a 7 százalékos Smart előtt, a szuperminiből tavaly 101 ezer kelt el Európában. Az egy év alatti visszaesésben a mínusz 29 százalékos Alfa Romeo vezet a 25,2 százalékos Lexus előtt.

A német Audi AG egy év alatt 4,1 százalékkal növelte termelését, és 2008-ban először értékesített egymilliónál több autót világszerte. Az igazgatótanács elnöke, Rupert Stadler, szerint ebben jelentős szerepe volt a tizenkét új modellnek, melyből egy a győri gyárban készül. "A járműgyártásban a 2008-as évet az Audi A3 Cabriolet sorozatgyártásának felfutása határozta meg" - nyilatkozta Frank Dreves, a felügyelőbizottság elnöke.

Tavaly 5 százalékkal több autó készült Győrben, ebből 31 ezer TT Coupé, 10,7 ezer Roadster, 18,57 ezer pedig A3-as Cabriolet volt. A német konszern magyarországi üzemében az autók mellett az Audi Hungaria 1,9 millió motort gyártott az anyacég, valamint a Seat, Skoda, Volkswagen és Lamborghini modelljeihez.

Fiat-Chrysler frigy

A Fiat S. p. A. 35 százalékos részesedést szerez a Chryslerben, és további 55 százalékra is elővásárlási jogot kap, ebben állapodott meg az olasz konszern és a Cerberus Capital Management, mely 2007 májusában 7,4 milliárd dollárt vette meg a Daimlertől az amerikai autógyár 80,1 százalékát. Az együttműködéssel a Fiat beruházás nélkül értékesítési és szervizhálózathoz jut az észak-amerikai piacon, ahol 2011-től Alfa Romeókat forgalmaz. Ellentételeként a Fiat kisautó-technológiát ad a Chryslernek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.