Egy Ikarusért húsz Zsiguli járt

Ötéves várakozás és felár a magánkereskedelemben, így jellemezhető röviden a merkuri korszak inkább autóelosztási, mint kereskedelmi rendszere, melyben szinte messiás­ként várták a kelet-euró­paiak a szovjet modellt.

Ma már csak emlék az 1960-as évek járműínsége, amikor az egyetlen hazai szaklap, az Autó-Motor legolvasottabb része a Merkur által közölt sorszámtáblázat volt, melyből kiderült, hogy a megrendelt kocsi érkezése mikorra is várható. A hatvanas években ez 4-5 éves várakozást jelentett, az átlagemberek esetében, soronkívüliséget élveztek viszont a kivételezett párt- és állami káderek, a kiemelkedő színészek, sportolók és olykor orvosok is. Az 1961-es hivatalos listán a magánszemélyek a következő márkákból választhattak: Trabant, Wartburg, Moszkvics és Skoda: a Trabant Limousinért 42 ezer forintot, a Skoda Feli­ciáért 85 ezret kellett fizetni. Egy pedagógus havi fizetése 1300 forint volt.

A szűkös autóválasztékban már a Zsiguli megjelenésének híre is reménysugárnak ígérkezett. Az Év Autója címet is elnyert FIAT 124-esből fejlesztett szovjet 2101-es modell első példánya 1970. április 19-én gördült le a szalagról a Volga ­Autógyárban. Az AvtoVAZ termékeit a nyugati pia­cokon Lada-, a szocialista országokban Zsiguli-jelvénnyel forgalmazták. Magyarországra 1971-ben érkezett az első Zsiguli, Debrecenben adták át, alig négy évre már a százezredik Zsigulit vehette át az AvtoVAZ-nak alkatrészeket beszállító Bakony Művek egyik dolgozója, az eseményről a tévéhíradóban is megemlékeztek.

A magyar járműipar exportját és a magyar gazdaság járműimportját bonyolító Mogürt központi szerepet kapott a barter jellegű/hátterű pia­ci tevékenységben, melyben Ikarusért Trabantot, Zsigulit vagy Wartburgot lehetett kapni: a 250-es alapváltozatú busz általában 20-22 Ladát ért, a csuklósért 5-6 darabbal többet kapott az importőr Mogürt és az ­autókat elosztó Merkur. Az Ikarusok iránti szovjet igényeknek köszönhetően­ az új modellek viszonylag gyorsan megérkeztek a magyar vevőkhöz, igaz, messze nem a szükséges mennyiségben. Az 1980-as Merkur-listán a nyolcvanezer forintos listaárú 1200 Lada szállítási határideje hét év volt. A 123 ezer előjegyzésből 75 ezren vártak a legkisebb kocka változatra, amit százezer forintért azonnal el lehetett adni.

1977-ben megjelent a magyar piacon a Niva, az 1984-es Samara motorját a VW braunschweigi cége fejlesztette. 1996-ban mutatták be a 2110-est, melyből már kevés kelt el itthon. 2004-ben érkezett a Kalina, 2007-ben a Priora, 2011-ben pedig megjelent a Granta, melyet ­Európa legolcsóbb autójának szántak. Togliattiban 1973-ban 660 ezer autó készült, a milliomodik Zsiguli 1973 decemberében, a 25 milliomodik 2008. június 11-én, a 26 milliomodik 2010. augusztus 9-én gördült le a másfél kilométer hosszú AvtoVAZ-szalagról, ahol a Ladák mellett napjainkban Renault-jelvényes Daciák és Nissan-rokon Datsun modellek is készülnek.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.