Autós tárlatvezetés
Általában áhítatos csend honol a múzeumokban, de nem a BMW-nél: a müncheni gyűjtemény tele van kettő és négykerekű kincsekkel, melyeket nem csak megnézni, de meghallgatni is lehet. Elég odaállni a kiállított tárgy elé, máris fénybe borul a tizenkét hengeres motor és megszólal az M Power-hang. Ennél is hatásosabb, amikor közel háromezer lebegő golyóval illusztrálják a német márka stílusának fejlődéstörténetét. A látványos megoldásokkal felújításakor gazdagodott a negyven éve megnyitott múzeum, melynek bejáratánál parkol az 1972-es müncheni olimpia maratoni futásának felvezető villanyautója. Látványosabb a kétkerekűekkel remeklő BMW világrekorder motorja, mellyel 1937-ben Ernst Henne 279,5 km/ órás sebességgel száguldott. Fotókon látható a magyar Peres László, mellette igaziban az általa konstruált többszörös bajnok 800-as terepgép, meg még tucatnyi James Bond-jármű. A közel százéves márka ismert repülőgép-hajtóművei mellett parkolnak a Mille Miglia és Forma–1-es versenyek győztes autói. A legfelső szinten tényleg áhítatos csend uralkodik, itt állnak a BMW-tulajdonú Rolls-Royce márka igazán királyi darabjai.
Nem kevésbé érdekes a vetélytárs kollekció: Stuttgart-Untertürkheim látványossága a 16,5 ezer négyzetméteres Mercedes-múzeum, ahol közel kétszáz motor, busz, villamos, repülő és csónak mellett látható több pápamobil, Lady Diana sportkupéja, Hirohito japán és II. Vilmos német császár, valamint több kancellár autója is. A 150 millió eurós költséggel felépített múzeumot évente félmillióan látogatják.
Európában 250, Németországban félszáz autómúzeum közül lehet választani, a gyűjtemények népszerűségét jelzi, hogy másfél év alatt több mint egymillióan látogatták a háromszáz autót bemutató Porsche-múzeumot Stuttgart-Zuffenhausenban. A márkagyűjtemények között a legnagyobb a wolfsburgi Autostadt, melyben a Volkswagenek mellett a DKW, Audi, Horch, NSU híres és ritka modelljei mellett külön csarnokban lehet megismerkedni a Bentley, Bugatti, Lamborghini, Seat és Skoda márka történetével. A legtöbb autó- és motormúzeummal, szám szerint nyolcvannal és a legnagyobbal is a britek büszkélkedhetnek: a Beaulieu-ban található Nemzeti Motor Múzeumot Lord Montague alapította 1952-ben. A tömegmodellek mellett luxusmárkák, sebességi rekordautók, sportkocsik, háborús gépek is részei a négyszáz darabból álló autó- és motorkollekciónak.
Olaszországban huszonhat, Franciaországban harmincnégy gyűjtemény közül lehet válogatni. Maranallóban a Ferrari múzeum melletti gyár is látogatható. Az 1960-ban alapított torinói Museo dell’Automobile kétszáz autóból álló kollekcióban parkol a Leonardo da Vinci 1478-ban megálmodott és napjainkban megépített önjárója, valamint Margherita olasz királynő Italája, Mussolini FIAT-ja meg Mercedese és olyan klasszikus népautók sorozata, mint a FIAT Topolino, az 1955-ben bemutatott 600-as és a legendás 500-as. Az új Diadalív árnyékában, a párizsi Défense negyedben található a Nemzeti Autómúzeum, az elzászi Müllhouse-ban pedig az ötszáz autóból álló Schuumf-gyűjteményt érdemes meglátogatni. Innen néhány kilométerre található a Peugeot gyári múzeuma, ahol autók mellett a márka indulásakor domináló háztartási darálókat és kerékpárokat is meg lehet csodálni. A III. Rainier által alapított monacói gyűjteményt Albert herceg örökölte: a kétszáz autó között százévesnél öregebb Berliet, De Dion Bouton, Panhard & Levasor és még több megszűnt márka modellje is megtalálható. A bécsi Arsenal Muzeumban parkol a szarajevói merényletről híres Graf& Stift autó, melyben Ferenc Ferdinándot lelőtték, Ausztriában tizennégy járműtörténeti gyűjtemény van. Csehországban a klasszikus Skoda és Tatra márkák múzeumai érdekesek. Itthon a Budapesti Közlekedési és Múzeumban látható Csonka János és Bánki Donát konstrukciója, Pentelényi János kisautója, a Pente 500-as, a gyűjtemény legöregebbje az 1898-as, botkormányos Oldsmobile. A Közlekedési Múzeumhoz tartozik a Városligetben található repülőkiállítás és a Tatai útról megközelíthető Vasúttörténeti Park, ahol a gyerekek mozdonyt is vezethetnek.