Úri passzió – nemes száguldással

A technikai sportokhoz kevés egy tornacipő meg egy atlétatrikó, az autóversenyzés a hőskorban is a gazdagok kiváltsága volt, ezért nevezték úri passziónak.

Miközben tízezrek vándoroltak az Újvilágba az egyre nyomasztóbb munkanélküliség miatt, és vízre bocsátották az első magyar csatahajót, az Árpádot, 1901-ben a Royal Szállóban megkezdte működését a Királyi Magyar Automobil Club, melyet természetesen nemesek vezettek: elnöke gróf Szapáry Pál volt, a sportbizottság élén gróf Zichy Béla állt.

A KMAC rendezvényei közé tartoztak a legendás versenyek: a svábhegyi mezőny sem egyszerű polgárokból verbuválódott, mert egy átlagautó is drága volt, hát még amelyikkel győzni lehetett. A kor legsikeresebb márkájával, egy Bugattival tartotta a körrekordot gróf Zichy Tivadar. A 25 éves Esterházy Antal herceg is győzni akart, ezért 1928-ban vett egy francia kocsit. Az arisztokrata autós történetét Kozelka z Hrivic Zsolt, az Esterházy család sajtófőnöke juttatta el szerkesztőségünknek. Esterházy Antal Pál, galántai herceg Esterházy Miklós Pál és dénesfalvai Cziráky Margit grófnő második fiúgyermekeként született 1903. július 22-én, Lékán. A magyaróvári Magyar Királyi Gazdasági Akadémián szerzett diplomája fiókba került, mert jobban érdekelte a vadászat, lovaglás, síelés és vitorlázás, de leginkább az autó. Bugattijával 1925-ben második lett a KMAC jubileumi túráján, majd egy évvel később szerepet vállalt az Angol beteg című film alapjául szolgáló figura, Almásy László Núbiai-sivatagot átszelő autós kalandjában.

Aztán barátja, Zichy Tivadar csábította az egyre szervezettebb hazai autósportba. Ekkor Almásy Steyrrel, Zichy pedig másfél literes Bugattival rótta a hegyi pályákat. 1927. október 8-án a Svábhegyen Esterházy Antal herceg is beállt a sorba, de 1928. április 29-én a Tát és Nyergesújfalu közötti friss betonúton tartott rekordpróbán Mercedesével alulmaradt vetélytársaival szemben. A győztes Wolfner László Steyrének 181,49 km/órás tempójától jelentősen leszakadva, 155,57-et futott, de túlzottan nem vette szívére ezt a fiaskót. Néhány nap múlva Zichyvel a franciaországi Molsheim városába ment: a Bugatti főhadiszállásáról két vadonatúj kék versenyautót hoztak haza 1928 májusában, június 2-án és-3-án már Rakamaz és Nyíregyháza között álltak rajthoz. Esterházy herceg Zichy és Delmár Walter után a harmadik időt érte el, csakúgy, mint a Magyar Túraút bajnokságon, aztán Antal herceg meggyőző előnnyel nyert Parádon, és a budai Gugger-hegyi futamon. A fiatal herceg és a gróf is két-két győzelemmel, vetélytársuk, a tapasztaltabb Delmárk Walter négy második hellyel várta a folytatást.

A bajnoki címet eldöntő Svábhegyi összecsapás után Zichy Tivadar, Esterházy Antal és Delmár Walter lett az éves összesített sorrend is. Zichy és Esterházy külföldi sikerei miatt a Bugatti-gyár mindkettőjüknek fél gyári státuszt ígért, ám a gazdasági világválság szertefoszlatta álmaikat. 1929. április elsején a Cote d’Azurön Esterházy Antal herceg elindult az akkor már nem gyári kék színű, hanem a Nemzeti Nagy Díjakon kötelező piros-fehér-zöld fényezésű Bugattival, ám műszaki hiba miatt kiesett. Júniusban a Sopron fölött a Brennbergen második, a Gugger-hegyen harmadik lett, szeptemberben a Svábhegyi futam tréningjén bukott, és gyógyulása után visszavonult ozorai birtokára. Barátja és versenyzőtársa, Zichy Tivadar decemberben elárvereztette Bugattiját.

Esterházy Antal Bugattija
Esterházy Antal Bugattija
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.