Magyar törpék és prémiumautók

Emlékeznek még Kovács úrra, aki megvette élete első Volkswagenjét, és igaz barátjára, az Opel Astrára? A reklámok már húszévesek, ahogy az újkori magyar járműipar, amely nehezen indult.

Emlékeznek még Kovács úrra, aki megvette élete első Volkswagenjét, és igaz barátjára, az Opel Astrára? A reklámok már húszévesek, ahogy az újkori magyar járműipar, amely nehezen indult. A háború utáni években született ugyan néhány törpe autó. Pentelényi János Pente 500-as kisautójának prototípusa 1946-ban a Weiss Manfréd-gyárban készült, egy évvel később már próbaúton volt a 600-as, mely ma a Budapesti Közlekedési Múzeumban látható.

A Nehézipari Központ által meghirdetett népautópályázatra lelkes kollektívák kreáltak néhány prototípust. Ekkor építette Typ 47-es kocsiját Surányi Endre, az Úttörőt Schadek János, a Balatont Zappel József és az Alba Regiát Horváth József. A 200 és 600 köbcentis motorral szerelt kettő-, illetve négyszemélyes törpeautókat az 1956. május elsejei felvonuláson ismerhette meg a nagyközönség. A minisztérium kijelölte gyártóhelynek a Székesfehérvári Motorjavító Vállalatot, de a magyar törpeautók egyike sem került sorozatgyártásra.

A hatvanas években már komolyan tárgyaltak japán márkák betelepedéséről, de ezekből nem lett semmi, mert a KGST-s munkamegosztásban Magyarországnak az autó busz- és teherautó-gyártás jutott.

A nyolcvanas évek végén a General Motors keresett helyet motorgyárának Közép-Európában, több helyszín értékelése után Magyarország kínálta a legmegfelelőbb gazdasági, pénzügyi, politikai és infrastrukturális környezetet. A magyar kormánnyal folytatott tájékozódó megbeszéléseken felvetődött egy autógyártó üzem létrehozása, és az ígéretes piacnak is köszönhetően bővült a GM-projekt, melyről a megállapodást 1990 júliusában írták alá. A vegyesvállalat 75 százalékát a GM, 25 százalékát a Rába birtokolta, a győri cég beszállt szentgotthárdi gyártelepével is. 1991 őszén jelentették be a német konszern vezetői, hogy Szentgotthárdon is készül majd az Opel legújabb modellje: a magyar Astra gyártása 1992 márciusában indult. Fél évvel később Esztergomban is autógyárat avattak: 1992 októberében már sorozatban gyártottak Swifteket a Magyar Suzukinál.

Az 1994 óta termelő Audi Hungaria már a világ legnagyobb motorgyártója lett, miközben 1998-tól autók is készülnek Győrben, ahol 2013-ban új komplett autógyár indul. A kecskeméti Mercedesnél a hónap végén kezdik meg az üzemszerű termelést.

 

Mérföldkövek

1992. március 13-án Szentgotthárdon legördül a szalagról az első Opel Astra.

1992. októberében elkészül az első Suzuki Swift Esztergomban, a 14 milliárd forintos beruházással felépített autógyárban

1998: Az Audi Hungáriánál megkezdik az TT Coupék sorozatgyártását.

1999. novemberében leáll a kis sorozatú autó-összeszerelés: Szentgotthárdon hét év alatt 80 435 Astra és 4408 Vectra készült.

1999: Győrben indul a TT Roadster sportkocsik gyártása.

2000: Esztergomban a Wagon R+ modell készül.

2001: Megkezdődik Győrben az Audi A3 és S3 modellek összeszerelése

2003: 100 milliárd forintos kapacitásbővítés a Magyar Suzukinál, ahol indul az Ignis gyártás.

2005: február 4-én debütál az új esztergomi Swift.

2006. február 27-én legördül a gyártósorról a Suzuki SX4-es és a Fiat Sedici.

2007 novemberében indul az Audi A3 Cabrioletek végszerelése.

2008. február 8-án legördül a szalagról Splash, és testvérmodellje, az Opel Agila, az immár évi 280 ezres kapacitású esztergomi Suzukinál.

2008. 06. 18: A Daimler Benz bejelenti, hogy Kecskemétet választotta 800 millió eurós beruházással felépülő, évi 125 ezer autós kapacitású gyárának helyszínéül. A magyar állam 22 milliárd forinttal támogatta a 2500 Mercedes munkahely létrehozását.

2010. Június 10-én legördül az esztergomi gyártósorról a megújult Swift.

2011. januárjában szalagra kerül az RS3 Sportback modell

2011 júliusában elkészül a 2 milliomodik esztergomi Suzuki.

2011. július 7, az Audi új autógyárának alapkőletétele, a 900 millió eurós beruházást 11,2 milliárd forinttal támogatja a magyar állam.

2011. április 26-án alapkőletétel Szentgotthárdon: az 500 millió eurós beruházással felépülő, évi 460 ezres kapacitású motorgyárhoz 5,5 milliárd forint munkahelyteremtő támogatást ad a magyar állam.

2013-ban indul a termelés az új Audi gyárban, ahol évente 125 ezer TT Coupé és Roadster, valamint A3 Cabriolet és A3-as szedán készül majd. A vállalat ezzel 2100 új munkahelyet teremt Győrben, és a szolgáltatókkal, valamint beszállítókkal együtt több mint 15 ezer foglalkoztatottat jelent.

2011: második felében Kecskeméten megindult az előszériás termelés

2012: áprilisában megkezdik a Mercedes B-modellek üzemszerű sorozatgyártását

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.